Transportul în comun din Gherla, care a încetat în urmă cu aproximativ 25 de ani, ar putea reveni la viață. Un proiect intitulat „coridor de mobilitate”, urmărește reînființarea curselor regulate pentru călători prin oraș. Un traseu în lungime de aproximativ 10 km, pe care vor circula călători cu autobuzul electric va fi primul astfel de „coridor” din oraș.
Este vorba despre un proiect ambițios, realizat din fonduri europene, accesat de municipalitate. Valoarea totală a proiectului este de 17,4 milioane de euro, din care valoarea suportată de municipiu este de 1,2 milioane euro.
La sediul primăriei Gherla a avut loc pe 18 octombrie evenimentul de lansare a proiectului, la care au participat oficialități locale, angajați ai instituției, colaboratori.
Administratorul public Vlad Bărbos a oferit detalii despre noul coridor de mobilitate. Acesta va mai cuprinde, pe lângă transportul în comun, crearea de piste de biciclete, spații pietonale, zone shared-space (artere mai înguste, pe care vor circula atât pietoni, cât și autovehicule), amenajare de spații verzi, achiziția de autobuze electrice și stații de încărcare.
Ruta din proiect pe care se va realiza transportul în comun se întinde din satul Băița și până la ieșirea din Gherla spre Fizeșu Gherlii, în zona companiei de apă.
Traseele dus-întors stabilite prin proiect:
- dus: Băița (Meander) – str. Clujului – str. Gelu – str. Theodor Speranția – str. Horea – str. Trandafirilor – str. Victoriei – str. Liviu Rebreanu
- întors: str. Liviu Rebreanu – str. Armenească – str. Dragoș Vodă – str. Horea – str. Clujului – Băița sat
Proiectul prvede reabilitarea si acolo unde este necesar refacerea tramei stradale, stații pentru mijloacele de transport public, stații de reîncărcare lentă, sisteme de management trafic, sistem de semaforizare, sistem monitorizare video in intersecții, sistem de iluminat.
Proiectul mai vizează amenajarea de trasee pentru biciclete pe străzile Fagului, Apei, Grădinarilor, Horea, Dragoș Vodă, Armenească, Liviu Rebreanu unde vor fi amenajate nouă stații de închiriat biciclete bike-sharing, rastele biciclete, sistem iluminat piste de biciclete si trasee pietonale. De asemenea, se vor achiziționa 45 de biciclete electrice și 45 de biciclete clasice.
Scopul proiectului, de care vor beneficia 36% dintre locuitori, potrivit proiectului, este de a asigura sisteme de transport sigure, la prețuri echitabile, accesibile și durabile pentru toți, reducerea efectelor pe care le are poluarea atmosferică, reducerea zgomotului din trafic, accesul spre locul de muncă al persoanelor care nu își permit transportul cu mașina personală, folosirea bicicletelor pentru deplasare în zone mai îndepărtate de locuință, spre locurile de muncă.
Al doilea coridor de mobilitate, care este un proiect viitor, ar urma să acopere, în aceleași scopuri, traseul Silivaș – Hășdate – Gherla.