Primul tren a trecut prin Gherla in luna august a anului 1881. Era o proba pentru linia ferata proaspat construita. Inaugurarea oficiala a traseului Apahida – Gherla – Dej a avut loc cu festivitati, pe 1 septembrie 1881.
In ilustratele tiparite pe la 1900 nu apare un pod construit peste calea ferata, la Gherla. Abia dupa 1910-1915 apare in fotografii podul care permitea trecatorilor sa traverseze liniile in siguranta.
foto 1: Gara Gherla, aproximativ 1915; foto 2: Gherla, vedere spre gara de pe deal, aproximativ 1942
În 10 octombrie 1944, avioanele romanesti au bombardat gara, unde se afla o garnitură de tren germană, cu mai multe vagoane incarcate cu muniţie. Atat gara, cat si podul, au fost distruse in bombardament, fiind necesare lucrari de reconstructie.
Podul a rezistat pana la inceputul anilor 80. Din amintirile locuitorilor de la acea vreme, s-a intamplat de doua ori ca trenuri care transportau utilaje prea inalte sa agaţe podul, provocandu-i stricăciuni.
In aceste conditii, in anul 1984 a inceput constructia actualului pod, mai inalt, din beton. Lipsa de lucrari de intretinere l-au adus azi intr-o stare deplorabila.
Un locuitor din oras a povestit ca podul demontat a fost dus la Somesul Mic, pentru a asigura traversarea râului, dar ca acesta nu a rezistat mult.
In 1973 s-a turnat la Cluj si Oradea filmul „Pistruiatul”. Cateva secvente din film surprind un pod peste calea ferata, identic cu cel de la Gherla de dinainte de 1984, astfel incat cei mai tineri, care nu au prins acele vremuri, sa-si poata face o idee despre cum arata podul devenit istorie. Iar pentru cei care au pasit pe treptele de lemn, amintiri…
În pelicula Pistruiatul, este pasarela din Oradea.
Dar nu ati spus cine la dus la fier vechi!! podul !