irrom fabrica calorifere iclod fundatura locuri de munca angajare sudor stivuitorist sef schimb dej cluj
gama optic ochelari gherla magazin service dej cluj
feroterm gherla magazin centrala termica instalatii dej cluj asociatia pro vita cabinet veterinar gherla medic telefon
politia locala gherla

Planul de Ordine și Siguranță Publică al Poliției Locale Gherla, în dezbatere publică

Primarul Municipiului Gherla, în temeiul Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică și art.46 alin.6 din Legea 215/2001 a administrației publice locale republicată cu completările și modificările ulterioare, aduce la cunoștința publicului elaborarea Proiectului de hotărâre privind aprobarea Planului de Ordine și Siguranță Publică al Poliției Locale a municipiului Gherla, pentru anul 2019

Orice persoană interesată, precum și asociațiile de afaceri și alte asociații legal constituite sunt invitate să depună propuneri, sugestii sau opinii, cu valoare de recomandare, privind proiectul de hotărâre mai sus menționat la registratura Primăriei Municipiului Gherla sau prin poștă, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data publicării prezentului anunț, adică 22.03.2019.

PLANUL DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ AL POLIȚIEI LOCALE PENTRU MUNICIPIUL GHERLA PE ANUL 2019

STRUCTURA PLANULUI

CADRUL LEGISLATIV

CAPITOLUL I.  ANALIZA SITUAȚIEI OPERATIVE

  1. TERITORIUL
  2. POPULAȚIA
  3. EVENIMENTELE SOCIAL – ECONOMICE, POLITICE ȘI RELIGIOASE
  4. STAREA INFRACȚIONALĂ ȘI CONTRAVENȚIONALĂ
  5. ACTIVITATEA POLIȚIEI LOCALE GHERLA

CAPITOLUL II. DISPOZITIVELE DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ, MISIUNILE ȘI ZONELE DE RESPONSABILITATE

  1. DISPOZITIVELE DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ, ZONELE DE RESPONSABILITATE  ȘI MISIUNILE SPECIFICE
  2. ACTIVITĂȚILE ȘI MISIUNILE EXECUTATE ÎN COMUN

CAPITOLUL III. EFECTIVELE AFLATE LA DISPOZIȚIE ȘI SUPORTUL LOGISTIC

CAPITOLUL IV. INSTRUIREA EFECTIVELOR PENTRU EXERCITAREA ACTIVITĂȚILOR ȘI CONTROLUL  DISPOZITIVELOR

CAPITOLUL V. DISPOZIȚII FINALE

PLANUL DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ AL POLIȚIEI LOCALE PENTRU MUNICIPIUL GHERLA

Activitatea de menținere a ordinii și liniștii publice la nivelul municipiului Gherla se organizează anual, în baza analizei situației operative existente, iar documentul operativ de lucru este Planul de Ordine și Siguranță Publică al Poliției Locale Gherla.

În conformitate cu Ordinul Ministrului Administrației și Internelor nr. 92 din 5 mai 2011 – pentru aprobarea Metodologiei de elaborare a Planului de Ordine și Siguranță Publică al Poliției Locale, având în vedere dispozițiile art. 6 din Legea nr. 155/2010, a poliției locale, precum și prevederile din: Regulamentul Cadru de Organizare și Funcționare al Poliției Locale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1332/2010, Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală;

În considerarea atribuțiilor Ministerului Administrației și Internelor în domeniul ordinii și siguranței publice, stabilite prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2007, a prevederilor Strategiei Naționale de Ordine Publică, pentru creșterea siguranței cetățeanului și prevenirea criminalității stradale;

La nivelul municipiului Gherla se elaborează ” Planul de Ordine și Siguranță Publică al municipiului Gherla”.

CADRUL LEGISLATIV

Actele normative care au stat la baza realizării acestui document sunt următoarele:

  • Legea nr. 155/2010, a poliției locale, republicată;
  • HG nr. 1.332 din 23 decembrie 2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale;
  • Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);
  • Legea nr. 363/2018 – protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date;
  • Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public;
  • OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare;
  • Legea nr. 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, republicată;
  • Legea nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice, republicată;
  • Legea nr. 4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și a jocurilor sportive;
  • Legea nr. 205/2004 privind protecția animalelor, republicată;
  • Legea nr. 227/2002 pentru aprobarea OUG nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân;
  • Legea nr. 391/2006 pentru modificarea OUG  nr. 155/2001privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân;
  • Legea nr. 258/2013 pentru modificarea și completarea OUG nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân;
  • OUG nr. 55/2002 privind regimul de deținere al câinilor periculoși sau agresivi, republicată;
  • OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată;
  • HG nr. 1391/2006 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice;
  • OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată;
  • Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ – teritoriale și HG nr. 156/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 421/2002;
  • Legea nr. 309/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ – teritoriale;
  • Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată;
  • Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată;
  • Legea nr. 153/2011 privind măsuri de creștere a calității arhitectural – ambientale a clădirilor;
  • Legea nr. 185/2013, privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate, republicată;
  • Legea nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producției, comerț sau prestări de servicii ilicite;
  • Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață;
  • HG nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață;
  • Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;
  • Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol;
  • Legea nr. 70/2018 privind modificarea și completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol;
  • HG nr. 348/2004 privind exercitarea comerțului cu produse și servicii de piață în unele zone publice;
  • Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere;
  • Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor;
  • Legea nr. 114/1996 privind locuințele, republicată;
  • Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, republicată;
  • Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităților, republicată;
  • Legea nr. 99/2014 pentru modificarea și completarea Legii serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006;
  • Legea nr. 325/2006  a serviciului public de alimentare cu energie termică;
  • Legea nr. 123/2012 a energiei electrice și a gazelor naturale;
  • Legea nr. 265/2006 pentru aprobarea OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, republicată;
  • Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor din ambalaje;
  • HG nr. 349/2005 privind depozitarea deșeurilor;
  • HG nr. 856/2002 privind evidența gestiunii deșeurilor și pentru aprobarea listei cuprinzând deșeurile, inclusiv deșeurile periculoase;
  • OG nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale;
  • Legea nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților, republicată;
  • Ordin nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației;
  • Legea nr. 290/2005 pentru aprobarea OUG nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată;
  • OG nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancțiunilor prestării unei activități în folosul comunității, cu modificările și completările ulterioare;
  • Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată;
  • HG nr. 128/1994 privind unele măsuri pentru asigurarea condițiilor de dezvoltare fizică și morală a elevilor și a studenților;
  • Legea 54/2012 privind desfășurarea activităților de picnic;

Hotărârile Consiliului Local al municipiului Gherla și Dispozițiile primarului care fac referire la contravenții și sancționarea acestora:

  • HCL nr. 64/2017 privind reglementarea opririi, staționării și parcării neregulamentare pe domeniul public sau privat al municipiului Gherla;
  • HCL nr. 73/2017 pentru reglementarea activităților comerciale pe raza municipiului Gherla;
  • HCL nr. 89/2017 privind buna gospodărire a municipiului Gherla;
  • HCL nr. 90/2017 privind circulația vehiculelor cu tracțiune animală pe raza municipiului Gherla;
  • HCL nr. 91/2017 privind acțiunile de colectare fonduri de către asociații, fundații sau alte persoane juridice de drept privat cu scop nepatrimonial în municipiul Gherla;
  • HCL nr. 86/2018 privind aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare a Serviciului Public de Poliție Locală a municipiului Gherla;
  • Dispoziția nr. 702/2018 privind împuternicirea funcționarilor publici din cadrul Serviciului Poliția Locală  pentru constatarea și sancționarea contravențiilor săvârșite pe raza municipiului Gherla.

CAPITOLUL I.  ANALIZA SITUAȚIEI OPERATIVE

A.      TERITORIUL

          Municipiul Gherla este așezat pe malul drept al râului Someșul Mic, pe loc drept (șes), cu o suprafață de 36,3 kmp, are 95 de străzi în lungime de 53 km, cele mai mari fiind: 1 Decembrie 1918, Bobâlna, Clujului, Dejului, Mihai Viteazul, iar artera principală de circulație o constituie DN 1C, din care se ramifică drumul județean 109C înspre comuna Țaga, jud. Cluj, și, de asemenea, este străbătut de calea ferată în direcția Cluj Napoca – Bistrița.

          Municipiul se învecinează cu mun. Dej, comunele Iclod, Mintiu – Gherlii, Fizeșu – Gherlii, reședința de județ fiind situată la o distanță de 45 km pe DN 1C.

          Iluminatul public este asigurat în zona centrală și pe străzile principale, în conformitate cu ultimele dispoziții din acest domeniu.

          Pe raza municipiului Gherla se află un număr de 42 societăți comerciale cu capital de stat, mixt și privat, asigurate cu pază neînarmată, aflate în supravegherea lucrătorilor din compartimentul de investigare a fraudelor și agenților de siguranță publică, dintre aceste obiective făcând parte și : SC Sortilemn SA, SC Unicarm SRL, SC Someg SA, SC Beker Romania SRL, SC Lidl SRL, SC Kaufland SCS, SC Profi SRL, SC Agropan SRL, SC ADP SA –  puncte de lucru Rampa Ecologică și Adăpostul de Câini, acestea fiind considerate obiective de importanță mai deosebită.

          Obiectivele sunt dispersate pe toată raza municipiului, iar un număr de 10 dintre acestea sunt concentrate în zona industrială a localității. Totodată la nivelul municipiului funcționează 123 de societăți comerciale mici, cu capital privat, neasigurate cu pază.

          Pe raza municipiului își desfășoară activitatea și  instituții financiare: Raiffeisen Bank, BRD, Banca Cooperatistă Alianța – Agenția Gherla, Banca Transilvania, Agenția CEC BANK, Banca Comercială Română, acestea fiind situate în zona centrală și Agenția Alpha Bank situată pe Str. Clujului, precum și un număr de 14 bancomate, 4 case de schimb valutar și 6 case de amanet, toate acestea fiind situate pe străzi din zona centrală a municipiului, precum și sediile unor partide politice: PSD, PNL, UDMR.

          Pe teritoriul municipiului Gherla există mai multe locuri și medii de interes operativ pentru poliție și poliția locală, cele mai importante fiind: RAGCL Gherla, Stația CFR, Parcul Municipal, Club Andreas, Casa de Cultură, SC Valmar SRL, Fashion Club, SC Vușcan SRL, SC Etrusco SRL, SC Classic SRL, Restaurant Conte, sala de festivități Escape Events, 5 cafe – baruri SOVA, 10 unități de alimentație publică aparținând Cooperativei de Consum Gherla, mediile de interes operativ fiind locuințele de romi de pe str. Pescarilor, str. Liviu Rebreanu – Poligon, str. Luncii, cartierul Silivaș și cartierul Hășdate, precum și circa 25 de unități de alimentație publică, aparținând societăților comerciale cu capital privat.

Unități de învățământ preșcolar, primar, gimnazial și liceal

NR. CRT UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT ADRESĂ
  CLUBUL COPIILOR GHERLA – finanţare MEN Str. 1 Decembrie 1918, nr. 12,  mun. Gherla
  GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT “ARICI POGONICI ”  GHERLA Str. Mihai Viteazu, Nr. 20, mun. Gherla
  GRĂDINIŢA CU PROGRAM NORMAL “ARICI POGONICI” – STRUCTURA 2 GHERLA Str. Armenească, Nr. 20, mun. Gherla
  GRĂDINIŢA  CU PROGRAM  PRELUNGIT “ARICI POGONICI” – STRUCTURA 1 GHERLA Str. Mihai Viteazu, Nr. 10, mun. Gherla
  GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT “CĂSUŢA FERMECATĂ”  GHERLA  Str. Parcului, nr. 16, mun. Gherla
  GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT “VESELIEI”  GHERLA  Aleea Brazilor, nr. 14, mun. Gherla
  GRĂDINIŢA CU PROGRAM NORMAL “VESELIEI”- STRUCTURA  1  GHERLA  Str. Morii, nr. 5, mun. Gherla
  LICEUL TEHNOLOGIC GHERLA Str. Piața Libertății, nr. 5-7, mun. Gherla
  LICEUL TEORETIC “ANA IPĂTESCU” GHERLA Str. 1 Decembrie 1918, nr. 20, mun. Gherla
  LICEU TEORETIC “KEMÉNY ZSIGMOND” GHERLA Str. Fermei, nr. 35, mun. Gherla
  LICEUL TEORETIC “PETRU MAIOR” GHERLA Str. Bobâlna, nr. 36, mun. Gherla
  ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 1 GHERLA Str. Liviu Rebreanu, nr. 27, mun. Gherla
  SCOALA POSTLICEALĂ “HENRI COANDĂ”  GHERLA Str. Liviu Rebreanu, nr. 27, mun. Gherla

B.      POPULAȚIA

          În ce privește populația municipiului, 23.322 sunt locuitori stabili, 273 au reședința temporară, dintre aceștia 11.305 fiind bărbați iar 12.017 femei. Din punct de vedere a componenței, 26,7 % sunt salariați (circa 6.281), 30 % sunt elevi, diferența o constituie alte categorii de persoane. În legătură cu structura populației: 17.126 sunt români, 3.324 maghiari și restul o reprezintă alte naționalități. În unitățile economice din Gherla lucrează peste 1.500 persoane din municipiu sau cu domiciliu în localitățile învecinate municipiului –  fiind navetiști.

          La nivelul municipiului există un număr de 441 romi, care sunt concentrați pe străzile Pescarilor, Luncii, Liviu Rebreanu, Fermei, cartierele Hășdate și Silivaș. Dintre aceste persoane un număr de 401 sunt neîncadrate în muncă, fiind predispuse la săvârșirea unor acte de conturbare a ordinii și liniștii publice, cât și la furturi de alimente din dependințele cetățenilor, cerșetorie și alte furturi din locuință, din auto sau furturi de biciclete.

          Pe raza municipiului Gherla este situat Penitenciarul de maximă siguranță, unde, zilnic, se prezintă pentru vizite un număr mare de persoane din diferite zone ale țării, multe din acestea apelând la locurile de cazare de pe raza municipiului.

C.      EVENIMENTELE SOCIAL – ECONOMICE, POLITICE ȘI RELIGIOASE

          În municipiul Gherla se înregistrează o afluență mare de persoane, în special în zilele de luni și vineri, considerate zile de piață, precum și cu ocazia unor sărbători religioase (pelerinajul de la Mănăstirea Nicula: 13-15 august și 8 septembrie).

          Măsuri deosebite de menținere a ordinii și siguranței publice necesită a fi luate cu deosebire în următoarele perioade/date:

  • 1-2 ianuarie – Anul Nou;
  • 24 ianuarie Unirea Principatelor Române;
  • 9 Mai – Ziua Europei;
  • luna aprilie ”Produs de Cluj”;
  • luna iunie cu ocazia ” Zilelor Municipiului”;
  • 13-15 august cu ocazia pelerinajului de la Mănăstirea Nicula;
  • luna septembrie ”Ziua Recoltei”;
  • 1 Decembrie – Ziua Națională a României;
  • 25-26 decembrie – Nașterea Domnului.

D.      STAREA INFRACȚIONALĂ ȘI CONTRAVENȚIONALĂ

          Conform evaluării activității Poliției municipiului Gherla pentru anul 2018 au rezultat următoarele date:

EVOLUȚIA CRIMINALITĂȚII

          În activitatea de combatere a criminalității, la nivelul Poliției Municipiului Gherla, au fost urmărite prioritățile naționale și prioritățile locale, focalizându-ne pe contracararea și controlul eficient al criminalității judiciare, pentru a asigura siguranța cetățenilor, ordine și siguranța publică, viața, integritatea și sănătatea persoanelor, proprietatea privată și proprietatea publică, și, buna funcționare a instituțiilor.

          Pe parcursul anului 2018 am fost sesizați ( plângere, denunț, acte încheiate de alte organe de constatare prevăzute de lege sau sesizare din oficiu ) despre comiterea unui număr de 1602 infracțiuni, înregistrându-se o scădere procentuală de 3,31 % a criminalității sesizate, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

          Infracțiunile contra persoanei în număr de 631, au înregistrat o ușoară scădere, ca urmare a scăderii numărului infracțiunilor de loviri sau alte violențe și vătămare corporală din culpă sesizate.

          Infracțiunile contra patrimoniului, un număr de 642 (mai puține cu 74), în scădere, constituie cea mai importantă grupă de infracțiuni (40,07% din totalul infracțiunilor sesizate), în jurul căreia se concentrează activitatea noastră, protejarea patrimoniului public și privat constituind o prioritate a Poliției Române. Din această categorie de criminalitate furturile au o pondere de 70,56%, fiind sesizate un număr de 453 (mai puține cu 17) astfel de fapte, în scădere față de perioada similară a anului 2017.

          Criminalitatea stradală este caracterizată, în general, de infracțiuni fără un pericol social deosebit, însă, prin locul în care sunt săvârșite, creează o stare de disconfort și nesiguranță amplificată în rândul cetățenilor, în mun. Gherla, în zona de competență, fiind înregistrate 18 infracțiuni stradale, cu un trend      față de anul anterior.

SIGURANȚA CETĂȚEANULUI

          Având ca prioritate creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, polițiștii au întreprins numeroase activități de menținere a ordinii și liniștii publice prin deplasări și patrulări pe raza municipiului Gherla.

          În urma analizei activităților desfășurate și a rezultatelor obținute în sistem integrat au fost reliefate unele locuri și zone greu accesibile, aspect ce conduce la o insuficientă acoperire din punct de vedere al eficienței activităților specifice pe linie de siguranță publică și patrulare.

          Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Gherla au desfășurat activități în comunitate, au consiliat persoane care s-au prezentat la sediu, au realizat informări către instituțiile cu atribuții în deservirea cetățenilor și au aplanat stări conflictuale, soluționând un număr de 621 petiții, din care:

  • 126 au constituit sesizări privind infracțiuni contra persoanei;
  • 43 au fost sesizări cu privire la infracțiuni contra patrimoniului;
  • 349 de sesizări privind tulburarea liniștii publice și alte infracțiuni sau contravenții;
  • 92 au reprezentat diferite cereri;
  • 9 au fost reveniri cu aceeași problemă.

          Au fost aplicate 5785 sancțiuni contravenționale, din care:

  • 35 pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 333/2003modif., de către unitățile care depozitează, manipulează sau transportă valori monetare;
  • 756 pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice;
  • 100 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități comerciale ilicite;
  • 2723 sancțiuni contravenționale pentru încălcarea normelor rutiere.

În perioada analizată au fost realizate 2578 intervenții la apelurile primite prin SNUAU 112, cu 522 intervențiimai multe față de anul anterior, ceea ce reprezintă o creștere de 25,38%a acestora.

În anul 2018, au fost asigurate măsuri de ordine la manifestări în spațiul public, dintre cele mai importante:

  • Zilele Municipiului Gherla
  • Manifestările religioase organizate cu ocazia sărbătorii ”Adormirii Maicii Domnului” etc.

Pe timpul manifestărilor nu s-au înregistrat incidente sau probleme deosebite.

REDUCEREA RISCULUI RUTIER

          În această perioadă, la nivel județean, au fost intensificate acțiunile de prevenire a accidentelor rutiere ținând cont de principalele cauze generatoare.

          La nivelul municipiului Gherla s-au sesizat cu privire la comiterea a 144 infracțiuni, fiind aplicate un număr de 2723 sancțiuni contravenționale.

          Au fost reținute 305 permise de conducere și au fost retrase 77 certificate de înmatriculare.

          În urma constatărilor făcute au fost întocmite și înaintate către autoritățile publice locale și administratorii drumurilor publice un număr de 10 informări.

          Pe raza municipiului Gherla s-au produs 21 accidente rutiere grave, cu 2 accidente mai puține decât în perioada similară a anului precedent, care s-au soldat cu decesul a nici unei persoane, cu rănirea gravă a 3 persoane și rănirea ușoară a altor 9 persoane.

          Cu privire la principalele cauze care au condus la producerea accidentelor de circulație grave, analiza a evidențiat faptul că există trei cauze majore care au condus la producerea accidentelor grave, respectiv:

  • traversarea neregulamentară a pietonilor,
  • neacordarea de prioritate pietonilor
  • neacordarea de prioritate vehiculelor.

E.      ACTIVITATEA POLIȚIEI LOCALE GHERLA

          Raportat la cele prezentate, și anume evidența stării contravenționale, se desprinde concluzia că procedura de lucru a poliției locale care presupune notificarea preventivă, avertismentul și amenda, aplicată prin prisma gradualității și proporționalității, generează efecte pozitive.

          Activitățile specifice desfășurate de polițiștii locali, în anul 2018, au fost următoarele:

  • patrulări pe raza municipiului Gherla și a localităților componente: Băița, Hășdate și Silivaș;
  • activități de prevenire a fenomenului de cerșetorie în zona centrală, în zona magazinelor și supermarketurilor din municipiu, precum și în zona bisericilor;
  • depistarea construcțiilor executate fără autorizație de construire, precum și verificarea respectării prevederilor autorizației;
  • verificarea societăților comerciale cu privire la existența acordului de funcționare sau a valabilității acestuia;
  • verificări în piețele agroalimentare și industrială cu privire la respectarea normelor legale de comerț;
  • verificarea activității de taximetrie cu privire la existența și valabilitatea documentelor necesare în vederea desfășurării transportului de persoane în regim taxi;
  • depistarea și sancționarea persoanelor care au desfășurat activități de comerț stradal neautorizat;
  • depistarea persoanelor care au expus spre vânzare auto pe domeniul public sau privat al municipiului;
  • a fost asigurată însoțirea și protecția  reprezentanților Primăriei Gherla, precum și ai altor instituții, în executarea activităților specifice de control;
  • s-au asigurat măsuri de ordine și liniște publică la instituțiile de învățământ : Liceul Tehnologic, Liceul Ana Ipătescu, Școala Gimnazială Nr. 1 și Grădinița Căsuța Fermecată;
  • au fost desfășurate activități cu privire la prevenirea și combaterea absenteismului școlar;
  • s-a asigurat ordinea și liniștea publică cu ocazia desfășurării manifestărilor prilejuite de: Zilele municipiului Gherla, Ziua Europei, Ziua Poliției Naționale, Ziua Pompierilor, Școala Altfel – demonstrația pompierilor voluntari, Marșul ”40 de zile pentru viață”, Târgul de Paști, Târgul de miei, Produs de Cluj, Ziua Recoltei, Ziua Națională – Centenarul Marii Uniri, târguri de Crăciun, însoțire Caravană Moș Crăciun, evenimente prilejuite de Sărbătorile de iarnă și trecerea în noul an, evenimentele de la Casa Căsătoriilor, și a altor manifestări cultural-artistice și sportive: Jocu la șură, Festivalul de folclor Teka, Festivalul High Notes, Eco festival ”Verde la Armenopolis”, Noaptea Muzeelor, Nunta de Aur, dezvelire bust Iuliu Hossu, concerte de colinde, târguri școlare, baluri ale bobocilor, crosuri, expoziții etc.;
  • a fost asigurată ordinea și liniștea publică pentru un număr de 26   meciuri de fotbal;
  • au fost efectuate patrulări și s-au asigurat măsuri de ordine în preajma lăcașurilor de cult în fiecare Duminică și în zilele de Sărbătoare, precum și cu ocazia Procesiunilor și manifestărilor religioase: cu ocazia Praznicului Înălțării Domnului, a Rusaliilor, a celor prilejuite de Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, Sfințirea Mănăstirii 40 de Mucenici;
  • s-au efectuat verificări în vederea identificării persoanelor pentru care existau mandate de executare a muncii în folosul comunității în vederea luării în evidență și prezentarea la muncă;
  • s-a asigurat fluidizarea traficului în vederea executării unor lucrări de reparații la acoperișul clădirii Spitalului Municipal, pentru intervenția la înălțime la anumite imobile, pentru amplasarea unor bannere publicitare prilejuite de manifestările Zilelor Municipiului, a toaletării arborilor și copacilor care constituiau un pericol, pentru intervenții cauzate de căderile de zăpadă;
  • s-au acordat măsuri de sprijin altor servicii și instituții în vederea îndeplinirii atribuțiilor acestora, și anume: oficierea unei căsătorii în interiorul penitenciarului, însoțirea reprezentanților DGASPC  în vederea identificării unei minore plecată dintr-un centru de plasament, aireprezentanților Direcției de Sănătate Publică Cluj în vederea efectuării unor controale tematice pe raza municipiului, ai  reprezentanților Administrației Domeniului Public pentru: ridicarea câinilor comunitari, lucrări de deratizare ale domeniului public, lucrări de reparații la carosabil și parcări, cu privire la înștiințarea cetățenilor referitoare la obligativitatea încheierii contractelor de salubrizare, reprezentanților Companiei de Apă pentru lucrările efectuate, altor firme și companii pentru: aplicare marcaje rutiere și marcaje parcări, montarea sistemului de semaforizare la Intersecția Străzilor Bobâlna – Liviu Rebreanu – Moților, amplasarea și montarea sistemului de iluminat festiv pentru Sărbătorile de iarnă;
  • acțiuni pe linie de circulație în vederea depistării și sancționării persoanelor care au săvârșit contravenții cu privire la oprirea, staționarea, parcarea, accesul interzis;
  • au fost depistate și sancționate persoanele care au circulat cu vehicule cu tracțiune animală pe raza municipiului Gherla, precum și a celor care au lăsat animale nesupravegheate pe domeniul public;
  • s-au desfășurat activități preventive privind depozitarea deșeurilor și informarea cetățenilor referitor la prevederile hotărârii Consiliului Local privind buna gospodărire a municipiului.

Serviciul Poliția Locală Gherla, în vederea exercitării atribuțiilor legale, a desfășurat acțiuni de cooperare cu Poliția Municipiului Gherla, astfel:

  • pentru prinderea unei persoane date în urmărire generală
  • acțiuni în vederea aplanării unor altercații pe raza municipiului
  • fluidizarea traficului în urma unor evenimente rutiere
  • intervenții la incendii

În principal scopul activităților desfășurate de polițiștii locali din Serviciul Poliția Locală Gherla a fost intensificarea măsurilor pentru prevenirea, descoperirea și combaterea fenomenului contravențional și infracțional pe raza municipiului în vederea creșterii siguranței cetățenilor.

Zilnic s-a acționat în vederea depistării persoanelor care apelează la mila publicului, în situațiile care au impus luându-se măsurile legale, iar persoanele care nu aveau domiciliul pe raza municipiului Gherla au fost îndrumate și direcționate către localitățile de domiciliu.

Cu ocazia acțiunilor în teren au fost depistate mai multe adăposturi improvizate pe raza municipiului, iar împreună cu A.D.P. Gherla au fost înlăturate și s-a procedat la salubrizarea respectivelor locații.

Pe linia prevenirii infracționalității în școli, Poliția Locală Gherla are în supraveghere următoarele unități de învățământ: Grădinița Căsuța Fermecată, Școala Gimnazială nr. 1 și Liceul Tehnologic. ocazional au fost asigurate măsuri de ordine și la alte unități de învățământ de pe raza municipiului Gherla.

Pe parcursul anului 2018 Poliția Locală Gherla a intervenit prompt și eficient la sesizările și solicitările cetățenilor, în acest sens a dat curs unui număr total de 1346 lucrări și sesizări, din care 499 lucrări și sesizări scrise, 722 sesizări telefonice și directe ale cetățenilor, 113 sesizări din oficiu și 12 sesizări ale Poliției Naționale, constând în efectuarea de verificări și aplicarea măsurilor legale, intervenții la incendii, altercații, înmânări/afișări de procese verbale de contravenție, etc.

În colaborare cu Poliția municipiului Gherla polițiștii locali au participat la prinderea unui urmărit general.

Pentru realizarea obiectivelor propuse în anul 2018, Poliția Locală Gherla a colaborat cu instituțiile din cadrul Sistemului Național de Ordine Publică, și anume, Poliția municipiului Gherla, Inspectoratul Județean de Jandarmi, Serviciul pentru Situații de Urgență, precum și cu alte instituții, în vederea asigurării siguranței cetățeanului.

Rezultatele acestor activități s-au concretizat în constatarea unui număr de 3337 contravenții – din care:

– 1216 au fost aplicate prin procese verbale de constatare a contravenției, dintre acestea 382 sancțiuni cu amendă și 834 sancțiuni cu avertisment; 

– 2121  reprezintă sancțiuni cu avertisment verbal.

Din totalul de 382 procese verbale cu amendă au fost încasate  în termen 238 și 144 au fost trimise în debit.

În continuare prezentăm detaliat contravențiile constatate prin Procese verbale de constatare a contravenției, raportate la actele normative în baza cărora s-au aplicat sancțiunile:

Nr. crt. Act Normativ Contravenții constatate prin Procese verbale de constatare a contravenției
1 HCL nr. 64/2017 privind reglementarea opririi, staționării și parcării neregulamentare pe domeniul public sau privat al municipiului Gherla 1119
2 HCL nr. 73/2017 pentru reglementarea activităților comerciale pe raza municipiului Gherla 26
3 HCL nr. 89/2017 privind buna gospodărire a municipiului Gherla 8
4 HCL nr. 90/2017 privind circulația vehiculelor cu tracțiune animalăpe raza municipiului Gherla 16
5 Legea nr. 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice 27
6 Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere 2
7 Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții 13
8 OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor 5
  TOTAL 1216

În perioada ianuarie – decembrie polițiștii locali au constatat 2 infracțiuni, dintre care una în flagrant (furtul unei biciclete), au fost identificați și reținuți 2 suspecți, aceștia fiind predați ulterior Poliției Naționale.

CAPITOLUL II. DISPOZITIVELE DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ, MISIUNILE ȘI ZONELE DE RESPONSABILITATE

  1. DISPOZITIVELE DE ORDINE ȘI SIGURANȚĂ PUBLICĂ, ZONELE DE RESPONSABILITATE  ȘI MISIUNILE SPECIFICE

DELIMITAREA ȘI CONSTITUIREA SECTOARELOR DE SIGURANȚĂ PUBLICĂ

          Având în vedere situația operativă, dotarea tehnico –  materială, și faptul că  poliția locală împreună cu Postul de Poliție TF face parte din forțele de sprijin care participă la activitatea de siguranță publică, alături de efectivul de agenți de siguranță publică, agenți de poliție rutieră și jandarmi se constituie la nivelul municipiului Gherla un sector de siguranță publică.

CONSTITUIREA DISPOZITIVULUI DE SIGURANȚĂ PUBLICĂ ȘI ITINERARII DE PATRULARE

La nivelul municipiului Gherla se constituie 4 zone de patrulare pentru menținerea ordinii și siguranței publice, pe trei schimburi, asigurate de 15 polițiști locali, astfel:

  1. Zona nr. 1, cuprinsă între: str. Avram Iancu, str. Mihai Viteazul (dr.), str. Mintiului (dr.), str. Reformei, str. Romană, str. Liviu Rebreanu, str. Fizeșului, str. Izvorului (stg.);
  2. Zona nr. 2, cuprinsă între str. Izvorului (dr.), str. Avram Iancu, str. 1 Decembrie 1918 (stg.), str. Hășdății, satele Hășdate și Silivaș;
  3. Zona nr. 3, cuprinsă între str. 1 Decembrie 1918, str. Clujului, cartier Băița, str. Luncii, str. Parcului;
  4. Zona nr.4, cuprinsă între str. Parcului, str. Piața Libertății, str. Mihai Viteazul (stg.), str. Mihai Eminescu, str. Mintiului, str. Dejului.

COMPARTIMENTUL ORDINE PUBLICĂ

Serviciul Poliția Locală Gherla are în componență un număr de 10 polițiști locali încadrați în cadrul Compartimentului de Ordine și Siguranță Publică, 1 polițist local la Compartimentul Rutier, 2 polițiști locali în cadrul Compartimentului Disciplina în construcții și afișajul stradal și 2 polițiști locali în cadrul Compartimentului Control Comercial.

Atribuțiile și competențele serviciului sunt în concordanță cu prevederile Legii nr. 155/2010, a poliției locale, ale H.G. 1332/2010 privind Regulamentul de organizare și funcționare a poliției locale și cu H.C.L. nr. 85/2018 privind adoptarea Regulamentului de organizare și Funcționare a Serviciului de Poliție Locală Gherla.

În principal, serviciul, prin întregul efectiv, asigură și menține ordinea și liniștea publică, prin acțiuni preponderent preventive și printr-un management al faptelor de natură contravențională atât cele constatate din oficiu cât și cele sesizate sau planificate în aria de competență.

Modalitățile concrete prin care se realizează obiectivele misiunilor sunt: supravegherea/observarea, patrularea, verificarea și controlul, ziua și noaptea, atât pe parcursul zilelor lucrătoare cât și a zilelor libere legale, indiferent de condițiile meteorologice.

Importanța desfășurării activității de menținere a ordinii și liniștii publice pe raza municipiului Gherla, constă în faptul că, prin prezența activă, oportună și permanentă în teren a polițiștilor locali se poate interveni operativ în vederea prevenirii încălcării legii și luarea unor măsuri imediate împotriva persoanelor care prin manifestările și comportamentul lor atentează la siguranța și ordinea publică, lezează drepturile cetățenilor ori aduc atingere avutului public sau privat.

În scopul îndeplinirii atribuțiilor ce le revin polițiștii locali cooperează în teren cu Poliția municipiului Gherla, Jandarmeria și cu orice alte structuri cu sarcini operative, precum și cu reprezentanții autorităților locale.

În baza prevederilor Hotărârii de Guvern Nr. 196/2005 privind aprobarea Strategiei Ministerului Administrației și Internelor de realizare a ordinii și siguranței publice, pentru creșterea siguranței cetățeanului și prevenirea criminalității stradale Poliția Locală este considerată o forță complementară, astfel cum sunt structurate forțele de ordine și siguranță publică.

  1. Atribuțiile patrulelor de ordine publică

În executarea serviciului patrularea se efectuează în zonele atribuite prin observarea, supravegherea, ascultarea, controlul și intervenția, atunci când situația justifică această din urmă acțiune.

Pentru asigurarea climatului de ordine publică, în zona de acțiune, polițistul local trebuie să cunoască: limitele și particularitățile acesteia, specificul activităților ce se derulează în instituțiile, societățile comerciale, piețele parcurile și în alte locuri în care se pot săvârși infracțiuni sau fapte antisociale.

Activitatea de patrulare auto sau pedestră se face cu atenție sporită pentru a observa aspectele și faptele ce au legătură cu misiunile poliției locale, în scopul prevenirii faptelor de natură infracțională, precum și a faptelor antisociale, prin prezența activă în zona atribuită.

În desfășurarea activității de patrulare, polițiștii locali trebuie să intervină la sesizările și solicitările legitime ale cetățenilor.

  • Scopul și misiunile echipajelor de patrulare auto și pedestră

Echipajele de patrulare sunt constituite în vederea întăririi climatului de siguranță civică prin activitățile desfășurate preponderent pentru prevenirea faptelor antisociale.

Executarea activității de patrulare, atât auto cât și pedestră, în zonele atribuite, are loc în vederea limitării încercărilor de încălcare a legii, prin asigurarea prezenței Poliției Locale în stradă și prin cunoașterea persoanelor pretabile la săvârșirea de fapte antisociale.

Patrulele lucrează în schimburi – ture a câte 8 ore, acoperind 24 ore din 24 și 7 zile din 7, pe zonele publice atribuite și delimitate, și, execută misiunile ocazionale care apar.

  • Echipajele de patrulare auto și pedestră

O patrulă pedestră sau auto are următoarea componență:

  • 1 polițist local, care va fi responsabilul misiunii;
  • 1-2 polițiști locali, însoțitori.

Când patrularea se face cu autospecialele din dotare, unul dintre polițiștii locali este și șoferul mijlocului auto.

Echipajele se constituie cu următoarele scopuri:

  • executarea activităților de patrulare pe raza de competență în vederea depistării și a limitării oricăror încercări de încălcare a prevederilor legale;
  • activitățile derulate pe linie de ordine publică, în vederea prevenirii faptelor antisociale, conduc la întărirea climatului de siguranță civică;
  • asigurarea prezenței echipajelor de polițe locală în stradă, în scopul reducerii riscului săvârșirii de fapte de natură infracțională și contravențională;
  • patrularea, atât pedestră cât și cu autospecialele din dotare, se execută pe zonele stabilite, prin Organizarea dispozitivelor de ordine și siguranță publică. Polițiștii locali execută serviciul în schimburi / ture de 8 ore, acoperind 24 ore din 24.

Principalele misiuni de acțiune sunt:

  • îmbunătățirea modului de constatare, aplicare și executare a măsurilor contravenționale cu privire la ordinea publică, dar și în celelalte domenii de competență ale Poliției Locale;
  • intensificarea măsurilor de prevenire și combatere a faptelor antisociale, iar când acestea au fost săvârșite identificarea autorilor și aplicarea măsurilor legale ce se impun;
  • colaborarea cu celelalte structuri de ordine publică în vederea asigurării unui climat de securitate și de creștere a siguranței civice;
  • asigurarea unui climat de normalitate cu ocazia unor evenimente și adunări publice, la care participă un public numeros.
  • asigurarea unui climat de ordine și siguranță în zona unităților de învățământ;
  • cunoașterea și respectarea legislației europene și naționale cu privire la drepturile și libertățile cetățenești, și, în special, a protecției datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

O misiune extrem de importantă, cu impact direct asupra cetățeanului, este îmbunătățirea permanentă și continuă a calității serviciilor publice, prin următoarele acțiuni:

  • creșterea transparenței și a timpilor de răspuns în prestarea serviciilor polițienești;
  • optimizarea utilizării resurselor disponibile în vederea îmbunătățirii performanțelor profesionale ale polițiștilor locali.

În vederea intervenției operative și profesioniste a polițiștilor locali în rezolvarea oricărei situații apărute pe timpul desfășurării activităților, aceștia sunt dotați cu tomfe, cătușe, spray iritant – lacrimogen, lanternă, aparat foto și telefon mobil.

Polițiștii locali, desfășoară activități de patrulare pe întreg teritoriul municipiului Gherla, pe parcursul a trei schimburi (I, II, III), municipiul fiind împărțit în  patru zone de responsabilitate, și anume:

a.       Zona nr. 1, cuprinsă între: str. Avram Iancu, str. Mihai Viteazul (dr.), str. Mintiului (dr.), str. Reformei, str. Romană, str. Liviu Rebreanu, str. Fizeșului, str. Izvorului (stg.);

b.       Zona nr. 2, cuprinsă între str. Izvorului (dr.), str. Avram Iancu, str. 1 Decembrie 1918 (stg.), str. Hășdății, satele Hășdate și Silivaș;

c.       Zona nr. 3, cuprinsă între str. 1 Decembrie 1918, str. Clujului, cartier Băița, str. Luncii, str. Parcului;

d.       Zona nr.4, cuprinsă între str. Parcului, str. Piața Libertății, str. Mihai Viteazul (stg.), str. Mihai Eminescu, str. Mintiului, str. Dejului.

COMPARTIMENTUL CIRCULAȚIA PE DRUMURILE PUBLICE

O altă misiune importantă a Poliției Locale Gherla este direcționată către creșterea gradului de siguranță a circulației rutiere pe drumurile publice de pe raza municipiului Gherla.

Principalele activități derulate de poliția locală în domeniul circulației rutiere se referă la:

  1. încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis;
  2. nerespectarea normelor legale privind masa maximă admisă, precum și accesul,  pe anumite sectoare de drum, având drept de a efectua semnale de oprire pentru conducătorii acestor autovehicule;
  3. încălcarea prevederilor legale referitoare la circulația pietonală, în parcuri și zone de agrement, pe locurile de parcare cu destinație specială și semnalizate prin semnul internațional pentru persoanele cu handicap;
  4. verificarea integrității mijloacelor de semnalizare rutieră și semnalarea neregulilor constatate cu privire la: nefuncționarea semafoarelor, starea indicatoarelor, a marcajelor rutiere și asigurarea fluenței traficului rutier cu ocazia efectuării unor lucrări de modernizare și reparații ale arterelor de circulație și aplicarea de marcaje rutiere;
  5. participarea, împreună cu unitățile / structurile teritoriale ale Poliției Române, la asigurarea măsurilor de circulație cu prilejul unor adunări publice, mitinguri, marșuri, demonstrații, procesiuni, acțiuni comerciale, manifestări cultural – artistice, religioase, sportive, precum și cu ocazia altor activități care se desfășoară pe drumurile publice și implică aglomerări de persoane;
  6. Cooperarea cu unitățile / structurile teritoriale ale Poliției Române în vederea asigurării măsurilor de circulație în cazul transporturilor speciale și/sau agabaritice care circulă sau tranzitează municipiul Gherla;
  7. aplicarea măsurilor legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe domeniul public / privat al statului sau al unității administrativ – teritoriale și cooperarea cu unitățile / structurile teritoriale ale Poliției Române în vederea identificării proprietarilor acestora;
  8. verificarea respectării prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

COMPARTIMENTUL DISCIPLINA ÎN CONSTRUCȚII ȘI AFIJAȘUL STRADAL

Misiune: Creșterea gradului de siguranță a cetățenilor prin executarea lucrărilor de construcții în conformitate cu legea, protejarea cetățenilor și imobilelor din zona de protecție istorică.

  1. Siguranța proprietarilor de construcții și a proprietarilor de locuințe din vecinătatea lor, prin:
  2. verificarea executării lucrărilor de construcții din punct de vedere al prevederilor legale, respectarea autorizației de construire și a documentației tehnice vizate spre neschimbare, luarea măsurilor de oprirea a lucrărilor și intrarea în legalitate;
  3. prevenirea efectuării de modificări constructive în imobilele colective și luarea măsurilor în vederea intrării în legalitate, astfel încât să nu fie afectată structura de rezistență a imobilelor;
  4. verificarea lucrărilor de construcții efectuate în zona de protecție istorică.
  • Siguranța cetățenilor în zona stradală:
  • verificarea amplasării legale a mijloacelor de publicitate pe domeniul public și privat al municipiului Gherla sau pe proprietate privată;
  • sancționarea persoanelor fizice și juridice care nu respectă prevederile legale și desființarea mijloacelor de publicitate amplasate ilegal de pe domeniul public.
  • Siguranța publică în zona de protecție:
  • verificarea stării de întreținere a imobilelor monumente istorice – revitalizarea și repararea acestora, precum și a tuturor imobilelor situate în zona de protecție istorică;
  • notificarea și sancționarea proprietarilor de locuințe degradate și deteriorate în vederea întreținerii și a reparării acestora, precum și a împrejmuirilor, în baza prevederilor OG nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților rurale și urbane, aprobată prin Legea nr. 515/2002, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Consiliului Local Gherla, nr. 89/2017, privind buna gospodărire a municipiului Gherla.

COMPARTIMENTUL CONTROL COMERCIAL

Misiune: Protejarea populației împotriva acțiunilor comerciale și de prestări servicii ilicite și asigurarea unui comerț civilizat.

Activitățile derulate în acest scop sunt:

  • acționează pentru respectarea normelor legale privind desfășurarea comerțului stradal și a activităților comerciale, respectiv a condițiilor și a locurilor stabilite de autoritățile administrației publice locale;
  • verificarea legalității activităților de comercializare a produselor desfășurate de operatori economici, persoane fizice și juridice autorizate și producători particulari în piețele agroalimentare, târguri și oboare, precum și respectarea prevederilor legale de către administratorii piețelor agroalimentare;
  • verificarea respectării existenței la locul de desfășurare a activității comerciale a autorizațiilor, a aprobărilor, a documentelor de proveniență a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor și a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • verificarea respectării obligațiilor ce revin operatorilor economici cu privire la afișarea preturilor/tarifelor, precum și a categoriei de calitate a produselor și  serviciilor;
  • verificarea respectării normelor legale privind activitatea de taximetrie;
  • verificarea respectării prevederilor legale privind orarul de funcționare al operatorilor economici;
  • verificarea și soluționarea, în condițiile legii, a petițiilor primite în legătură cu actele și faptele de comerț desfășurate în locuri publice cu încălcarea normelor legale;
  • constatarea de contravenții și aplicarea de sancțiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuțiilor prevăzute prin lege, stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  •  verificarea respectării regulilor și normelor de comerțși prestări de servicii stabilite prin acte normative în competența autorităților administrației publice locale;
  • cooperează și acordă sprijin altor instituții și autorități publice cu atribuții de control in exercitarea atribuțiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora.

Polițiștii locali din toate compartimentele desfășoară și activități din domeniul protecției mediului și evidenței persoanelor, cum ar fi:

  • verificarea stării de curățenie a locurilor de agrement sau terenurilor virane aparținând domeniului public sau privat al statului;
  • verificarea încheierii și informarea persoanelor fizice și persoanelor juridice cu privire la obligativitatea încheierii contractelor de salubritate;
  • prevenirea și combaterea distrugerii spațiilor verzi și a arderii de vegetație în spații deschise;
  • verificarea și monitorizarea lucrărilor de deszăpezire a trotuarelor și aleilor pietonale;
  • prevenirea deversării de ape reziduale în perimetrul stradal și / sau în ape curgătoare, provenite din curățarea sau spălarea autovehiculelor, precum și a covoarelor / mochetelor pe spații aparținând domeniului public sau privat al statului;
  • monitorizarea depozitării deșeurilor în scopul prevenirii depozitării clandestine a acestora;
  • verificarea și soluționarea petițiilor și sesizărilor primite de la cetățeni.
  • ACTIVITĂȚILE ȘI MISIUNILE EXECUTATE ÎN COMUN

În exercitarea atribuțiilor pe care le deține conform legii Poliția Locală a municipiului Gherla desfășoară activități în colaborare cu  structura teritorială a Poliției Române. Colaborarea este materializată prin acțiuni punctuale în comun, în cadrul acestor colaborări polițiștii locali participă la acțiuni pe diferite probleme, organizate și coordonate de Poliția mun. Gherla, acțiuni la care se consideră oportun aportul polițiștilor locali.

În activitatea zilnică, în funcție de problemele care necesită rezolvare, Poliția Locală a municipiului Gherla colaborează cu Poliția Română, Jandarmeria Română, Inspectoratul Județean în Construcții, Agenția Județeană de Protecție a Mediului Cluj, Direcția de Sănătate Publică Cluj, desfășurând acțiuni de control pe domeniile specifice.

În cazul producerii unor evenimente deosebite polițiștii locali, jandarmii, polițiștii și alte forțe complementare vor lua de îndată următoarele măsuri:

  • salvarea victimelor și a bunurilor, asigurând și paza acestora;
  • asigurarea ordinii și pazei locului producerii evenimentelor și dirijarea circulației în zonă;
  • identificarea persoanelor care pot da relații cu privire la locul și modul producerii evenimentului, precum și luarea măsurilor de conservare a urmelor;
  • raportarea de îndată a evenimentelor constatate, la unitate de poliție în vederea dispunerii de măsuri pentru intervenție și cercetare, dacă situația o impune;
  • colaborarea cu forțele specializate sau echipele de cercetare la fața locului, în cazul producerii unor evenimente cu grad ridicat de risc;
  • în cadrul desfășurării unor acțiuni comune se vor stabili obiectivele acțiunilor, modalitățile de acțiune, structura și atribuțiile efectivelor și alte detalii necesare în vederea bunei desfășurări a acțiunilor;
  • intensificarea activităților de identificare a minorilor delicvenți, a stărilor conflictuale existente între elevi, elevi și profesori, între elevi și alte persoane care nu au legătură cu unitățile de învățământ și organizarea de activități ferme concrete și legale pentru combaterea acestor fenomene încă din faza incipientă, astfel încât să nu genereze fapte mai grave;
  • prevenirea, descoperirea și combaterea faptelor cu caracter ilicit care afectează desfășurarea normală a procesului de învățământ sau aduc atingere integrității și demnității persoanei sau avutului public și privat;
  • prevenirea faptelor cu violență și a actelor de indisciplină comise de elevii problemă și a persoanelor care pătrund în incinta școlilor sau sunt predispuse la comiterea de acte cu violență în care de regulă sunt victime elevii.

CAPITOLUL III. EFECTIVELE AFLATE LA DISPOZIȚIE ȘI SUPORTUL LOGISTIC

          Serviciul Poliția Locală din cadrul Primăriei municipiului Gherla are prevăzut un număr total de 23 de posturi, din care 1 post de conducere și 22 posturi de execuție. Din totalul de 23 posturi sunt ocupate 16, din care 15 de execuție și 1 post de conducere, după cum urmează:

SERVICIUL POLIȚIA LOCALĂ NUMĂR POSTURI PREVĂZUTE NUMĂR POSTURI VACANTE
Șef Serviciu 1  
Compartiment Ordine și Liniște Publică 12 2
Compartiment Circulația pe Drumurile Publice 4 3
Compartimentul Disciplina în Construcții și Afișajul Stradal 2  
Compartimentul Control Comercial 2  
Compartimentul Protecția Mediului 1 1
Compartimentul Evidența Persoanelor 1 1
TOTAL POSTURI PREVĂZUTE 23 7
TOTAL POSTURI OCUPATE 16  

          Prin urmare efectivul de care dispune și cu care acționează Poliția Locală a municipiului Gherla, în toate misiunile specifice, este de 16 polițiști locali: 1 de conducere și 15 de execuție.

          Suportul logistic de care dispune Poliția Locală Gherla este următorul:

  • 2 autospeciale, marca Dacia Duster;
  • uniforme pentru întreg personalul;
  • telefoane mobile pentru polițiștii operativi;
  • 2 aparate de fotografiat, marca Nikon;
  • lanterne, fluiere, tomfe, cătușe, pulverizatoare iritant – lacrimogene.

Pentru o mai bună asigurare a serviciului de menținere a ordinii și liniștii publice, Consiliul Local al municipiului Gherla urmează să implementeze un sistem de supraveghere video în punctele principale, sistem ce va fi monitorizat de către Serviciul Poliția Locală.

CAPITOLUL IV. INSTRUIREA EFECTIVELOR PENTRU EXERCITAREA ACTIVITĂȚILOR ȘI CONTROLUL  DISPOZITIVELOR

Poliția Locală Gherla asigură pregătirea profesională periodică a întregului efectiv în scopul pregătirii profesionale a personalului și asigurării însușirii cunoștințelor necesare și formarea deprinderilor specifice pentru a acționa în condițiile legii și în deplină siguranță, formarea unei conduite demne, ferme și respectuoase, întărirea spiritului de ordine și disciplină în concordanță cu actele normative și Regulamentul de Organizare și Funcționare al Serviciului Poliția Locală.

          Instruirea polițiștilor care intră în serviciu se realizează zilnic, înainte de intrarea în serviciu, de către Șeful Serviciului, prelucrându-se situația operativă cu toată problematica activității.

          Pregătirea este orientată cu precădere spre cunoașterea legislației în vigoare, formarea deprinderilor necesare îndeplinirii atribuțiilor specifice și rezolvării eficiente a situațiilor care pot apărea pe timpul desfășurării activității.

          Instruirea premergătoare intrării în serviciu a polițiștilor locali are ca scop informarea acestora în ceea ce privește evoluția situației operative, aspectele identificate din activitatea zilnică și informațiile deținute din zonele de patrulare.

          Instruirea efectivelor are următoarele obiective:

  • verificarea prezenței, dacă polițiștii locali sunt apți fizic și psihic pentru executarea serviciului;
  • dacă au ținuta corespunzătoare și toate dotările asupra lor;
  • prezentarea situației operative a evenimentelor care au avut loc și a acțiunilor în desfășurare pe raza municipiului, precum și a forțelor cu care conlucrează;
  • prelucrarea aspectelor rezultate din activitatea desfășurată de polițiștii locali în schimbul respectiv;
  • informarea cu privire la persoanele și obiectivele care trebuie avute în vedere;
  • alte activități de ordin organizatoric.

Controlul dispozitivelor se face de către Șeful Serviciului Poliția Locală, sprijinind și îndrumând personalul din serviciu pentru executarea în bune condiții a sarcinilor specifice, luând totodată măsurile de remediere a deficiențelor constatate.

Obiectivele controlului se referă la :

  • prezența în zona de competență, cunoașterea și respectarea misiunii și, dacă este cazul, a consemnelor;
  • modul de îndeplinire a obligațiilor și eficiența măsurilor luate;
  • ținuta și comportamentul față de cetățeni;
  • modul de folosire și întreținere a mijloacelor din dotare.

Consemnul general al patrulelor de ordine și siguranță publică

          În vederea asigurării unui climat de ordine și liniște publică, pe itinerariile de patrulare, polițiștii locali vor avea următoarele atribuții și vor urmării următoarele aspecte, acționând conform procedurilor stabilite pentru fiecare situație, astfel:

    a) menţine ordinea şi liniştea publică în zonele şi locurile stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, aprobat în condiţiile legii;

    b) menţine ordinea publică în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ publice, a unităţilor sanitare publice, în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri, pieţe, cimitire, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea şi/sau în administrarea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local, stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică;

    c) participă, împreună cu autorităţile competente prevăzute de lege, potrivit competenţelor, la activităţi de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de calamităţi naturale ori catastrofe, precum şi de limitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;

    d) acţionează pentru identificarea cerşetorilor, a copiilor lipsiţi de supravegherea şi ocrotirea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, a persoanelor fără adăpost şi procedează la încredinţarea acestora serviciului public de asistenţă socială în vederea soluţionării problemelor acestora, în condiţiile legii;

    e) constată contravenţii şi aplică sancţiuni, potrivit competenţei, pentru nerespectarea legislaţiei privind regimul de deţinere a câinilor periculoşi sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân şi a celei privind protecţia animalelor şi sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existenţa acestor câini şi acordă sprijin personalului specializat în capturarea şi transportul acestora la adăpost;

    f) asigură protecţia personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituţiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acţiuni specifice;

    g) participă, împreună cu alte autorităţi competente, la asigurarea ordinii şi liniştii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor comerciale promoţionale, manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi a altor asemenea activităţi care se desfăşoară în spaţiul public şi care implică aglomerări de persoane;

    h) asigură paza bunurilor şi obiectivelor aflate în proprietatea unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale şi/sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale sau a altor servicii/instituţii publice de interes local, stabilite de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti;

    i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea normelor legale privind convieţuirea socială stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competenţă;

    j) execută, în condiţiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmărire penală şi instanţele de judecată care arondează unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competenţă;

    k) participă, alături de Poliţia Română, Jandarmeria Română şi celelalte forţe ce compun sistemul integrat de ordine şi siguranţă publică, pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii stradale;

    l) cooperează cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare şi/sau de clarificare a situaţiei militare a rezerviştilor din Ministerul Apărării Naţionale;

    m) asigură măsuri de protecţie a executorilor judecătoreşti cu ocazia executărilor silite;

    n) acordă, pe teritoriul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuţii în domeniul menţinerii, asigurării şi restabilirii ordinii publice.

              În executarea atribuţiilor prevăzute de lege în domeniul ordinii şi liniştii publice, poliţiştii locali desfăşoară următoarele activităţi:

    a) acţionează în zona de competenţă stabilită prin planul de ordine şi siguranţă publică al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale, precum şi pentru menţinerea ordinii şi liniştii publice sau curăţeniei localităţii;

    b) intervin la solicitările dispeceratului la evenimentele semnalate prin Serviciul de urgenţă 112, pe principiul „cel mai apropiat poliţist de locul evenimentului intervine”, în funcţie de specificul atribuţiilor de serviciu stabilite prin lege şi în limita competenţei teritoriale;

    c) acţionează, în condiţiile art. 6 lit. k) din Legea nr. 155/2010, pentru depistarea persoanelor şi a bunurilor urmărite în temeiul legii;

    d) participă la executarea măsurilor stabilite în situaţii de urgenţă;

    e) în cazul constatării în flagrant a unei fapte penale, imobilizează făptuitorul, iau măsuri pentru conservarea locului faptei, identifică martorii oculari, sesizează imediat organele competente şi predau făptuitorul structurii Poliţiei Române competente teritorial, pe bază de proces-verbal, în vederea continuării cercetărilor;

    f) conduc la sediul poliţiei locale/structurii Poliţiei Române competente persoanele suspecte a căror identitate nu a putut fi stabilită, în vederea luării măsurilor ce se impun;

    g) verifică şi soluţionează sesizările şi reclamaţiile primite din partea cetăţenilor unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, legate de problemele specifice compartimentului.

    h) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin lege.

          a)Consemnul particular al patrulei auto

          Echipajul auto se compune, de regulă, din 2 polițiști locali, dintre care unul este și conducător auto.

          Activitățile patrulelor auto constau în:

  • patrulele auto își desfășoară activitatea 24 ore din 24, țin legătura și intervin operativ la solicitarea celorlalte elemente ale dispozitivului de ordine și siguranță publică, aflate în misiune, în vederea aplanării unor scandaluri, deplasarea la locul faptei în cazul unor contravenții sau infracțiuni, și dacă se impune conducerea la sediul Poliției municipiului a elementelor reținute;
  • pe timpul nopții se va proceda la efectuarea de pânde de scurtă durată, în special în locurile vulnerabile;
  • membrii patrulei rețin semnalmentele persoanelor observate la ore târzii, analizează acțiunile acestora, îi monitorizează și, la nevoie, intervin pentru a-i legitima și verifica;
  • procedează la supravegherea, mai ales pe timp de noapte, aleile întunecoase, spațiile dintre blocuri, gangurile, zonele sau spațiile insuficient luminate;
  • acționează permanent pentru prevenirea faptelor contravenționale și infracționale privind furturile din instituțiile și zonele adiacente, precum și pentru prevenirea tâlhăriilor, scandalurilor și a altor manifestări prin care se încalcă normele de conviețuire socială, ordinea publică ori se aduce atingere drepturilor și libertăților cetățenești, vieții și integrității corporale a persoanei, bunurilor publice și private, luând măsuri ferme, conform competențelor legale;
  • participă la acțiuni organizate în vederea combaterii faptelor antisociale;
  • intervine la solicitările primite prin Dispeceratul Poliției Locale la evenimentele semnalate, în funcție de specificul atribuțiilor de serviciu și în limita competenței teritoriale;
  • acordă sprijin, potrivit competențelor legale, celorlalte structuri de ordine și siguranță publică în vederea desfășurării activităților acestora;
  • acționează împreună cu Poliția, Jandarmeria, I.S.U. și alte autorități prevăzute de lege, la activități de salvare și evacuare a persoanelor și a bunurilor în situații care necesită astfel de intervenții, precum și la înlăturarea urmărilor provocate de astfel de evenimente;
  • aplică sancțiuni contravenționale prevăzute de legi, ordonanțe, hotărâri de guvern și hotărâri ale Consiliului Local;
  • acționează în vederea soluționării sesizărilor/reclamațiilor adresate de către cetățeni, potrivit competențelor legale;
  • dacă sesizează în mod direct sau sunt sesizați cu privire la existența unor infracțiuni flagrante, intervin, iau măsuri în vederea conservării locului faptei, asigură paza bunurilor, identifică potențiali martori, anunță organele de poliție sau, după caz, însoțesc făptuitorul la poliție, în vederea demarării cercetărilor;
  • acționează pentru prevenirea faptelor de cerșetorie, vagabondaj și prostituție;
  • mențin permanent legătura cu patrulele Poliției Locala, ale Poliției și Jandarmeriei pentru asigurarea schimbului de informații, pentru a cere și a acorda sprijin în scopul soluționării unor situații apărute pe timpul serviciului;
  • intervin pentru asigurarea fluenței circulației, pe itinerariul de patrulare, atunci când situația o impune, urmărind totodată depistarea persoanelor care au încălcat legea sau a persoanelor date în urmărire;
  • acționează în vederea depistării și sancționării persoanelor care depozitează deșeuri în mod clandestin sau în locuri neautorizate;
  • execută și alte misiuni determinate de situația operativă în conformitate cu prevederile legale.

b) Consemnul particular al patrulei pedestre

          Patrula pedestră este un element polițienesc care acționează pe raza municipiului Gherla, pe itinerare de patrulare stabilite în funcție de locurile și mediile prestabilite sau favorabilesăvârșirii de contravenții sau infracțiuni.

          Patrula pedestră este compusă, de regulă, de cel puțin 2 polițiști locali, care acționează pe o anumită zonă sau itinerariu de patrulare. Lungimea itinerariului de patrulare este de 3-5 km. Pe itinerar se stabilesc, în funcție de necesități, anumite puncte de trecere determinate de situația operativă.

          În timpul serviciului în teren, polițiștii locali au dreptul la 10 minute repaus după fiecare oră de activitate. Dacă temperatura este sub -15 grade sau peste +30 grade la umbră, pauza se efectuează la fiecare jumătate de oră. polițiștii locali se deplasează pe itinerarii împreună, îndeplinind supravegherea completă a itinerariului.

Acționează permanent pentru prevenirea faptelor contravenționale și infracționale privind furturile din instituțiile și zonele adiacente, precum și pentru prevenirea tâlhăriilor, scandalurilor și a altor manifestări prin care se încalcă normele de conviețuire socială, ordinea publică ori se aduce atingere drepturilor și libertăților cetățenești, vieții și integrității corporale a persoanei, bunurilor publice și private, luând măsuri ferme, conform competențelor legale atunci când aceste fapte s-au comis.

Patrula pedestră acționează și în vederea:

  • combaterii faptelor de comerț stradal neautorizat și participă la astfel de acțiuni;
  • menținerii permanente a legăturii cu celelalte echipaje de Poliție Locală din teren, cu ofițerul de serviciu sau dispecerul,cu patrulele de poliție și jandarmerie, pentru a face schimb de informații, a cere și a acorda sprijin în soluționarea unor situații apărute pe timpul serviciului;
  • asigurării fluenței circulației, pe itinerariul de patrulare, atunci când situația o impune;
  • intervenției, la solicitările dispeceratului, la evenimentele semnalate, în funcție de specificul atribuțiilor stabilite prin lege și în limita competenței teritoriale;
  • prevenirii faptelor de vagabondaj, cerșetorie, prostituție;
  • acordării sprijinului, potrivit competențelor legale, autorităților administrației publice locale, în vederea desfășurării activității acestora;
  • desfășurării de acțiuni împreună cu Poliția, Jandarmeria, I.S.U. și alte autorități prevăzute de lege, în vederea salvării și evacuării persoanelor și bunurilor, în situații care impun acest lucru, precum și de înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
  • aplicării sancțiunilor contravenționale în conformitate cu prevederile legale;
  • soluționării sesizărilor / reclamațiilor primite de la cetățeni;
  • luării măsurilor de conservare a locului faptei, asigurarea pazei bunurilor, identificarea potențialilor martori și anunțarea organelor de poliție sau, după caz, identificarea, reținerea și predarea acestora poliției, în situația săvârșirii unor infracțiuni;
  • luării măsurilor pentru menținerea salubrității municipiului, aplicând sancțiuni contravenționale celor ce încalcă legea;
  • pe timpul deplasării patrula observă faptele ce se petrec și au legătură cu sarcinile prevăzute în consemnul particular, intervine oportun pentru luarea măsurilor legale în caz de scandaluri, încăierări sau alte manifestări prin care se tulbură ordinea și liniștea publică;
  • desfășurării altor acțiuni și misiuni ordonate, în conformitate cu prevederile legale.

Drepturi și obligații principale ale polițiștilor locali

Având în vedere prevederile art. 20 și 21 din Legea nr. 155/2010, a poliției locale, republicată, în realizarea atribuțiilor ce îi revin potrivit legii, polițistul local are următoarele drepturi și obligații principale:

          Art. 20

(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, poliţistul local are următoarele drepturi principale:

          a) să efectueze control preventiv asupra persoanei şi/sau bagajului acesteia în următoarele situaţii: există indicii clare că sa săvârşit, se săvârşeşte sau se pregăteşte săvârşirea unei infracţiuni sau persoana participă la manifestări publice organizate în locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase;

 b) să invite la sediul poliţiei locale persoanele a căror prezenţă este necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor, prin aducerea la cunoştinţă, în scris, a scopului şi a motivului invitaţiei;

c) să solicite sprijinul cetăţenilor pentru identificarea, urmărirea şi prinderea persoanelor care au comis fapte de natură penală sau contravenţională;

d) să poarte şi să folosească, în condiţiile prezentei legi şi numai în timpul serviciului, armamentul, muniţia şi celelalte mijloace de apărare şi intervenţie din dotare;

e) să circule gratuit, pe baza legitimaţiei de serviciu, în timpul serviciului, în zona de competenţă, cu mijloacele de transport în comun locale, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel;

f) să folosească forţa, în condiţiile legii, proporţional cu starea de fapt care justifică utilizarea acesteia, în cazul nerespectării dispoziţiilor pe care le-a dat în exercitarea atribuţiilor de serviciu;

g) să legitimeze şi să stabilească identitatea persoanelor care încalcă dispoziţiile legale ori sunt indicii că acestea pregătesc sau au comis o faptă ilegală;

h) să conducă la sediul poliţiei locale sau al unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române pe cei care prin acţiunile lor periclitează integritatea corporală, sănătatea sau viaţa persoanelor, ordinea publică ori alte valori sociale, precum şi persoanele suspecte de săvârşirea unor fapte ilegale, a căror identitate nu a putut fi stabilită în condiţiile legii. Verificarea situaţiei acestor categorii de persoane şi luarea măsurilor legale, după caz, se realizează în cel mult 12 ore din momentul depistării, ca măsură administrativă.

(2) Pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu, poliţiştii locali au acces, în condiţiile legii, la bazele de date ale Ministerului Afacerilor Interne. În acest scop, poliţia locală sau unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, după caz, şi structurile abilitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne încheie protocoale de colaborare în care se reglementează infrastructura de comunicaţii, măsurile de securitate, protecţie şi de asigurare a confidenţialităţii datelor, nivelul de acces şi regulile de folosire.

ART. 21

(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, poliţistul local este obligat:

a) să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, prevăzute de Constituţia României, republicată, şi de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;

b) să respecte principiile statului de drept şi să apere valorile democraţiei;

c) să respecte prevederile legilor şi ale actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale;

d) să respecte şi să aducă la îndeplinire ordinele şi dispoziţiile legale ale şefilor ierarhici;

e) să respecte normele de conduită profesională şi civică prevăzute de lege;

f) să îşi decline, în prealabil, calitatea şi să prezinte insigna de poliţist şi legitimaţia de serviciu, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul acţiunii este periclitat. La intrarea în acţiune sau la începutul intervenţiei ce nu suferă amânare, poliţistul local este obligat să se prezinte, iar după încheierea oricărei acţiuni sau intervenţii să se legitimeze şi să declare funcţia şi unitatea de poliţie locală din care face parte;

g) să intervină şi în afara orelor de program, în limita mijloacelor aflate la dispoziţie, pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu, în raza teritorială de competenţă, când ia la cunoştinţă de existenţa unor situaţii care justifică intervenţia sa;

h) să se prezinte de îndată la sediul poliţiei locale sau acolo unde este solicitat, în situaţii de catastrofe, calamităţi ori tulburări de amploare ale ordinii şi liniştii publice sau alte asemenea evenimente, precum şi în cazul instituirii stării de urgenţă ori a stării de asediu sau în caz de mobilizare şi de război;

i) să respecte secretul profesional, precum şi confidenţialitatea datelor dobândite în timpul desfăşurării activităţii, în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor în care îndeplinirea sarcinilor de serviciu, nevoile justiţiei sau legea impun dezvăluirea acestora;

j) să manifeste corectitudine în rezolvarea problemelor personale, în aşa fel încât să nu beneficieze şi nici să nu lase impresia că beneficiază de datele confidenţiale obţinute în calitatea sa oficială.

CAPITOLUL V. DISPOZIȚII FINALE

  1. Modul de realizare a informărilor reciproce

Cu privire la evoluția situației operative între Poliția Locală a Municipiului Gherla și celelalte instituții participante la activități de menținere a climatului de ordine și siguranță publică se realizează informări reciproce, pentru următoarele aspecte:

  • în vederea cunoașterii situației operative de către forțele cu atribuții în menținerea și asigurarea ordinii publice, se vor transmite, atunci când situația o impune, buletine informative;
  • ori de câte ori situația o impune, au loc întâlniri între conducerile structurile din planul integrat de ordine publică, care vizează: schimbul de date și informații de interes operativ, inițierea, organizarea și desfășurarea de acțiuni comune, sarcinile specifice menite să conducă la menținerea ordinii publice și asigurarea uni climat de siguranță civică.

În vederea informărilor reciproce Șeful Poliției Locale comunică cu șefii secțiilor din cadrulPoliției Municipiului Gherla, iar polițiștii locali colaborează cu:

  • agenții de siguranță din zonele învecinate pentru schimb de informații și acordă sprijin pentru luarea măsurilor legale;
  • cu agenții de poliție și jandarmii realizează un schimb operativ de informații referitoare la: date de interes operativ apărute în zona de responsabilitate, identificarea persoanelor și bunurilor date în urmărire, apariția unor persoane necunoscute cu comportare suspectă, asigurarea integrității bunurilor aparținând proprietății publice și private a municipiului Gherla, a ordinii și liniștii publice.

Informările reciproce și colaborarea între forțele de menținerea a ordinii și liniștii publice se realizează, în principal, pentru următoarele scopuri:

  • contracararea fenomenului infracțional și contravențional,
  • asigurarea climatului de liniște socială,
  • combaterea manifestărilor de violență și restabilirea ordinii de drept.
  • Periodicitatea evaluării activităților desfășurate
  • zilnic, la fiecare schimb de tură, polițiștii locali întocmesc un raport de activitate și semnalează problemele deosebite cu care s-au confruntat;
  • activitatea serviciului este evaluată zilnic de către șeful serviciului;
  • activitatea desfășurată se analizează periodic, în urma analizei vor fi stabilite măsurile ce se impun pentru eficientizarea activităților desfășurate;

Planul de ordine și siguranță publică, elaborat de Comisia Locală de Ordine Publică și Hotărârea Consiliului Local al municipiului Gherla se înaintează, în copie, Poliției Municipiului Gherla, în vederea asigurării unui management integrat al misiunilor și acțiunilor desfășurate în scopul menținerii ordinii și siguranței publice de către toate instituțiile cu atribuții în domeniul de referință.

ELABORAT DE COMISIA LOCALĂ DE ORDINE PUBLICĂ

PREȘEDINTE COMISIE: Primarul municipiului       – Ioan NESELEAN                 

MEMBRII:

Locțiitor al Șefului Poliției Mun. Gherla

                                      Subcomisar de poliție     – Mircea BUTA

                                                                             _____________________

Șeful Poliției Locale Gherla – Șef Serviciu            – Ioan GEORGIU

                                                                             _____________________

Secretarul municipiului Gherla                                       – Mihai ROTAR

                                                                             _____________________

Consilier local                                                      – Cristian – Ovidiu VEDEAN

                                                                             _____________________

Consilier local                                                      – Adrian – Lucian MUREȘAN

                                                                             _____________________

Consilier local                                                      – Lică – Paul MĂHĂLEAN                                   

***

Proiectul de HCL însoțit de referatul de specialitate poate fi studiat pe o perioadă de 30 de zile la avizierul Primăriei Municipiului Gherla și pe site-ul instituției www.gherla.ro sau poate fi obținut în copie, pe bază de cerere adresată Compartimentul registratura, relatii cu publicul si consiliul local, munca în folosul comunității.

Ședința în cadrul căruia va fi dezbătut proiectul de HCL sus menționat va fi organizată și anunțată în termenele prevăzute de lege.

fotografi video evenimente nunta botez majorat gherla dej cluj

Lasă un răspuns