Primele automobile au apărut la Gherla după unirea Transilvaniei cu România. Cea mai veche fotografie în care apare un vehicul în zonă este datată 1919. Dintr-un anuar automobilistic din anul 1924 aflăm cine și ce mașină avea.
Era de așteptat ca deținătorii de automobile să fie persoane înstărite, cu posibilități financiare: prefecți, primari, politicieni, doctori, afaceriști. O altă categorie de proprietari erau instituțiile publice.
În anul 1924 a apărut prima ediție din „Anuarul automobilelor din țară și trăsurilor din București”. Volumul cuprinde o evidență a vehiculelor înregistrate pe aparținători, câteva semne de circulație de la acea vreme, legea privitoare la circulația automobilelor, Legea pentru drumuri din 1906 și Regulamentul Poliției rulajului și circulației pe căile publice, valabil din anul 1908.
Anuarul menționează deținătorii de automobile pe județe, mărcile deținute, capacitatea în cai putere. Gherla era la acea vreme comună și făcea parte la data apariției anuarului din județul Solnoc Dăbâca (Doboca). În România de atunci existau și județe foarte sărace, în care nu existau automobile deloc: Coțmani, Siret, Vișnița și Zasravna (azi aflate în Ucraina).
foto: mașini de epocă, în piața centrală din Gherla (1933)
De la căruță la trăsură, de la tren la automobil personal
Căruțele și mai apoi trăsurile, au fost o lungă perioadă de timp singurele mijloace de transport pe aceste locuri. În 1881 s-a inaugurat calea ferată Apahida-Dej, pe care a circulat primul tren, iar înainte de primul război mondial au apărut primele automobile și motociclete, produse de firme celebre și azi: Mercedes, Fiat, Opel, Ford, Harley Davidson.
foto: mașină de epocă, în piața centrală din Gherla (1938)
Deținătorii de automobile și motociclete în 1924 – Județul Solnoc Dăbâca – Dej
Anuarul publică o listă cu 24 de proprietari de vehicule. Primul pe listă este dr. Teodor Mihali, celebru politician român, președinte al Partidului Național Român din 1919, prefect al județului Someș din același an. O perioadă a locuit la Dej, iar din 1927 a fost primar al Clujului.
Mai atrage atenția între deținători compozitorul și pianistul Guilelm Șorban. Acesta deținea două motociclete, între care un Harley Davidson. A decedat în 1923 la Dej, adică chiar înainte de apariția anuarului.
- Dr. Teodor Mihali, comuna Dej, Neseldorfer 35 HP, turism (Horse Power, lb. engleză = cai putere)
- Oficiul Sanitar Județean, Dej, Puch 14-38 HP, turism
- Clementa Barbul, Dej, Benz 35 HP, turism
- Coloman Koller, Dej, Benz, 35 HP, turism
- Firma Friedman şi Korzicha, Dej, Opell 40 HP, camion
- Grof Cornis Karol, comuna Benediug (azi Mănăstirea), Laurent 35 HP, turism
- Frolich & Comp., comuna Gherla, Mercedes 45 HP, turism
- Valea Lăpuşului, comuna Lăpuş, Adler 30 HP, turism
- Ioan Șuteu, Gherla, Benz 40 HP, camion
- Societatea de îngrășare a porcilor – Ajan Teodor, Gherla, Puch 14-38 HP, camion.
- Frolich & Comp., Gherla, Horch 18-40 HP, turism
- loan Ciorba, Chendu (azi Cornești), Defanile molocicletă
- Ludovic Simo, comuna Poiana Blenchii, Benz 35 HP, turism
- Iacob Goldştein, Dej, Ford 16-20 HP, turism
- Firma Baender şi Hanser, comuna Beclean, Ford 16-20 HP, turism
- Contele Vass Andrei, comuna Sucutard, Ford 16-20 HP, turism
- Dr. Guilelm Şorban, Dej, 3 HP, motocicletă
- Dr. Banffi Desideriu, comuna Uifalău (azi Vultureni), motocicletă 2 jum. HP
- Victor Kişiu, comuna Recea Cristur, Fiat 15-20 HP, turism
- Coloman Koller, Dej, Ford 16-20 HP, turism
- Dr. Victor Pop şi dr. Ioan Merci, Dej, Ford 16-20 HP, turism
- „Mercur” Societate Comercială, Gherla, Rabă 35 HP, turism
- Guilelm Şorban, Dej, Harley Davidson 2 jum. HP, motocicletă
- Prefectura județului Solnoc-Dobăca, Dej, Steyr 12-40 HP, turism
Regulamentul de circulație
În 1921 intră în vigoare în România un regulament de circulație mai sever, după ce se înmulțise numărul vehiculelor, dar și al accidentelor. „Acest regulament cuprinde măsuri foarte drastice pentru provocatorii de accidente, începând cu mari amenzi bănești aplicate pe loc și sfârșind cu confiscarea mașinii”, scria presa vremii.
Oricine va conduce un automobil, fără a avea un permis de conducere, va fi pedepsit cu amendă de la 1000-5000 lei și închisoare de la 1-3 luni.
foto: mașini de epocă, în piața centrală din Gherla (1939)
Primele accidente
După mai multe accidente de căruță sau tren, în 1916 apare o primă știre despre un accident de mașină, petrecut în zonă, pe șoseaua Gherla-Cluj-Napoca, în care a fost implicată o soprană celebră de la Viena.
ziarul Delmagyarorszag, 28 decembrie 1916
ziarul Foaia Poporului, 6 iunie 1920
ziarul Patria, 3 septembrie 1925
1924-2024: de la cinci mașini, la 10.000
Dacă în urmă cu 100 de ani apăreau menționate doar cinci autovehicule la Gherla, numărul acestora a început să crească abia după 1980 și a explodat după 1990.
foto: parcarea din centrul orașului (sfârșitul anilor ’70)
În timp ce în anii ’80, pe străzile orașului circulau autoturisme ca Dacia 1100, Dacia 1300, câte o Skodă sau un Trabant, după revoluție au început să apară mașinile străine, de regulă autoturisme second-hand. Fenomenul Caritas din perioada ’93-’94 a făcut mulți posesori noi de mașini.
foto: aceeași parcare, plină (1995)
Azi a devenit o modă ca la majorat, unii tineri să își ia permisul de conducere auto, iar părinții să le facă cadou o mașină.
Potrivit datelor oficiale de la Primăria Gherla, la sfârșitul anului 2023 erau în evidențe 8.722 de mijloace de transport aparținând persoanelor fizice, dintre care 7031 autoturisme, 213 motociclete, motorete și scutere, 440 de autovehicule de până la 12 tone. În numărul total mai sunt cuprinse remorci, semiremorci și rulote.
În folosința persoanelor juridice erau la 31 decembrie 2023 un număr de 1310 mijloace de transport, din care 612 autoturisme, 281 autovehicule de până la 12 tone, 123 remorci, semiremorci și rulote.
anul | mijloace transport persoane fizice | mijloace transport persoane juridice | total |
2019 | 7.749 | 1.124 | 8.873 |
2020 | 8.033 | 1.205 | 9.238 |
2021 | 8.333 | 1.258 | 9.591 |
2022 | 8.518 | 1.259 | 9.777 |
2023 | 8.722 | 1.310 | 10.032 |
Datele din 2019 până la zi arată că în fiecare an se înmatriculează în Gherla aproape de 300 de noi mijloace de transport, dintre care cele mai multe sunt autoturisme proprietate personală.
Creșterea numărului de autovehicule a adus și o problemă uriașă, cea a parcărilor. Administrația locală a fost confruntată cu o cerere tot mai mare de locuri. Cea mai recentă parcare a fost amenajată recent, pe strada Mihai Eminescu.
De asemenea, pentru a fluidiza parcările publice, urmează introducerea în curând a parcometrelor, care vor taxa șoferii ce staționează perioade mai lungi de timp.
foto principală: o carte poștală din 1919, trimisă primarului din Gherla, Victor Micșa