gama optic ochelari gherla magazin service dej cluj
locuri de munca iclod fabrica calorifere
mariflor gherla angajare locuri de munca dej cluj
feroterm gherla magazin centrala termica instalatii dej cluj asociatia pro vita cabinet veterinar gherla medic telefon chei gherla unixocd kimbo angajare bucatar pizzar gherla
politie dej gara

IPJ Cluj, bilanțul activității din 2024, în cifre și date

În anul 2024, misiunea Inspectoratului de Poliție Județean Cluj a fost reprezentată de obiectivele constante privind apărarea comunității clujene, a ordinii și siguranței publice, dar și de eforturile întregului colectiv al polițiștilor din județul Cluj și personalului contractual, a transmis instituția.

Alături de ceilalți parteneri instituționali, polițiștii au intervenit pentru creșterea gradului de siguranță publică al cetățenilor, reducerea riscului rutier, dar și pentru desfășurarea într-un mediu sigur a evenimentelor publice găzduite de județul Cluj.

Intervențiile la solicitările cetățenilor, cazurile aflate în cercetare sau evenimentele publice gestionate pe parcursul acestui an au fost caracterizate de provocări, dar și de unitate pentru îndeplinirea cu succes a obiectivelor propuse.

De asemenea, alte obiective au vizat continuarea organizării unor acţiuni pentru combaterea infracțiunilor grave, pentru protejarea patrimoniului și combatarea infracționalității organizate și transfrontaliere.

Totodată, componenta de prevenire şi combatere a vizat destructurarea grupurilor/grupărilor infracţionale, precum și asigurarea unui climat de legalitate a mediului de afaceri, respectiv combaterea evaziunii fiscale, contrabandei sau contrafacerii de mărfuri.

Din perspectiva resursei umane instituționale, la nivelul inspectoratului procentul de ocupare a funcțiilor prevăzute a fost la finalul anului de 76,97%.

În anul precedent, personalul din cadrul inspectoratului a participat la peste 40 de programe formative, organizate în unitățile de învățământ din subordinea M.A.I., individual sau în colaborare cu alte entități juridice.

Resursa umană și pregătirea acesteia reprezintă componenta esențială pentru atingerea obiectivelor instituționale, astfel că pe parcursul anului anterior polițiștii au participat la programe de formare profesională în carieră sau pentru dezvoltarea acesteia.

Pe linia tacticii și intervenției polițienești, au fost organizate 260 de sesiuni de instruire, pe linia educaţiei fizice și autoapărării au fost planificate și organizate peste 50 de activități practice de instruire, precum și 50 de sesiuni de pregătire pe linia conducerii autovehiculelor în regim prioritar.

Activitatea de prevenire a vizat, în principal implementarea unor programe de prevenire a infracțiunilor contra persoanei, contra patrimoniului și a violenței domestice, precum și continuarea campaniilor aflte în derulare.

În cadrul activității de prevenire, au fost desfăşurate acţiuni de informare şi prevenire în cadrul celor 25 de proiecte și campanii, dintre care amintim: „Drumuri sigure”, „Proiectul de prevenire a traficului și consumului de droguri – ALEG „,”Proiectul de siguranță online”, ”La cafea cu un polițist”, ”În siguranță la volan”, ”Fii isteț, gândește înainte”, ”Prevenirea bullyingului si a cyberbullyingului” precum și campanii educaţionale cu instituţii de învăţământ din judeţ.

În cursul anului 2024, cele 420 de activităţi desfăşurate pe linia informării și prevenirii antiinfracţionale şi antivictimale a cetățenilor, au avut peste 26.000 de beneficiari.

În perioada de referință, Biroul Siguranță Școlară a organizat peste 430 de activități informativ-preventive în cadrul orelor de curs, în unitățile de învățământ preuniversitare de pe raza județului Cluj, atât din mediul urban, cât și rural. În cadrul întâlnirilor cu elevii și cadrele didactice au fost prezentate campaniile de prevenire a infracțiunilor de violare a vieții private, a actelor cu violență și fenomenului de bullying, prevenirea consumului de droguri și a portului fără drept de obiecte interzise.

Pentru atingerea obiectivelor propuse, poliţiştii au desfășurat numeroase activităţi de menţinere a ordinii publice, fiind vorba, în concret despre peste 31.000 de intervenţii la evenimente, peste 14.500 de controale directe, 1.316 acţiuni cu efective mărite, dar și 44 de razii.

În contextul acestor activități au fost constatate 1.302 infracțiuni, dintre care 822 de infracţiuni în flagrant delict.

În anul 2024, polițiștii au intervenit la 27.249 de cazuri semnalate prin S.N.U.A.U. 112, fiind aplanate 4.650 de stări conflictuale.

În anul 2024 structurile inspectoratului au fost sesizate despre comiterea unui număr de 17.911 infracțiuni.

În perioada de referință, 11.232 au fost infracțiuni judiciare, 1.805 au fost infracțiuni economico-financiare, iar 4.874 infracțiuni de altă natură.

Din totalul infracțiunilor sesizate în anul 2024, 8.139 sunt infracțiuni contra patrimoniului, unde infracțiunile de furt au înregistrat o scădere de 9,49%, față de anul 2023.

Referitor la activităţile de investigare a criminalităţii, au fost soluţionate 16.175 de dosare penale, fiind dispuse măsuri preventive faţă de 551 de persoanele cercetate.

În ceea ce priveşte activitatea de prevenire şi combatere a infracţionalităţii asociate violenţei domestice, în cursul anului 2024, au fost sesizate 1.811 de astfel de fapte, cele mai multe, 1.071 fiind infracţiuni de lovirea sau alte violenţe, 115 infracţiuni de abandon de familie şi 169 de infracţiuni de ameninţare.

În privinţa activităților de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, în anul 2024, au fost constituite 130 de dosare de evaziune fiscală, ca urmare a sesizării din oficiu a organelor de urmărire penală. În cadrul dosarelor penale aflate în instrumentare, a fost recuperat un prejudiciu de 52.821.400 de lei, prin instituirea de măsuri asigurătorii.

În perioada analizată au fost depistate 115 persoane urmărite la nivel național din care 54 au fost la nivel internațional.

Totodată polițiștii au depistat 203 persoane care posedă Mandate de executare a pedepsei emise de instanțele de judecată și 21 persoane depistate care posedau Mandate Europene de Arestare emise de autoritățile altor state din UE.

Pe parcursul anului 2024, polițiștii din cadrul compartimentului urmăriri, au înregistrat 678 de dispariţii, din care 670 au fost depistate şi încredinţate familiei sau internate în centre de profil. (467 dintre aceștia fiind minori)

Totodată, polițiștii compartimentului urmăriri au participat la 5 misiuni internaționale de extrădare a unor persoane căutate de autoritățile române din următoarele țări: Marea Britanie, Polonia, Franța și Spania.

EXEMPLU SEMNIFICATIV

Persoană urmărită internațional, extrădată din Spania și încarcerată de polițiștii clujeni. La data de 31 decembrie 2024, polițiștii Serviciului de Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj au pus în aplicare un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea emis pe numele unui bărbat de 32 de ani, din Câmpia Turzii, urmărit internațional.

Bărbatul a fost localizat și reținut la data de 17 iulie 2024, în localitatea Alicante, Spania, în urma cooperării dintre Direcția de Combatere a Criminalității Organizate, Serviciul de Investigații Criminale Cluj, cu sprijinul Atașatului de Afaceri Interne al Poliției Spaniole la București și Unitatea specializată în localizarea persoanelor urmărite din cadrul Poliției Naționale Spaniole.

După extrădarea sa din Spania, bărbatul a fost preluat de polițiștii Serviciului de Investigații Criminale si cei ai Serviciului pentru Acțiuni Speciale și încarcerat pentru executarea pedepsei.

De asemenea, au fost dispuse de către organele judiciare 502 măsuri de supraveghere judiciară, dintre care 354 reprezentând măsuri de supraveghere prin control judiciar şi 148 de măsuri de arest la domiciliu.

De la începutul anului 2024, în cooperare cu instituţiile cu atribuţii în acest domeniu, au fost desfășurate 545 de acțiuni și controale în fondul forestier, pentru depistarea ilegalităților din domeniul silvic.

În urma activităților desfășurate au fost înregistrate 458 de dosare penale având ca obiect infracțiuni la regimul silvic și au fost aplicate 483 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de peste 996.000 de lei.

Totodată, ca măsură complementară s-a dispus confiscarea a 2.075 de metri cubi de material lemnos, în valoare de peste 800.000 de lei şi indisponibilizarea a 2 autovehicule.

Activitățile din domeniul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase, în scopul prevenirii şi controlului strict pe această linie, au condus la desfășurarea a 484 de acţiuni şi verificări.

Poliţiştii serviciului au eliberat 253 de permise port armă şi au prelungit valabilitatea pentru alte 327 de permise, fiind emise 669 de autorizaţii pentru persoane fizice, în vederea procurării de arme letale şi arme neletale supuse autorizării.

Au fost aplicate 51 de sancţiuni contravenţionale, în valoare aproximativă de 39.000 de lei şi s-a dispus suspendarea dreptului de a deţine şi folosi arme şi muniţii faţă de 10 de persoane, precum şi anularea dreptului de a purta şi folosi arme şi muniţii faţă de 94 de deţinători.

Specialiștii Serviciului Criminalistic au efectuat 4.219 de deplasări în teren, 3.237 dintre acestea pentru investigarea tehnico-ştiinţifică a locului faptei.

În urma cercetărilor la fața locului s-a reușit ridicarea a 18.438 de diferite categorii de urme, respectiv urme papilare, biologice, traseologice, înscrisuri şi alte urme.

În contextul activităților desfășurate de specialiștii criminaliști au fost identificați 253 de creatori de urme, dintre care 46 fiind autori de infracțiuni.

În anul 2024, polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au soluționat 994 de petiţii, reclamații și sesizări, altele decât cele cu caracter penal și au aplicat 1.076 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 383.000 de lei.

La nivelul biroului au fost înregistrate 57 de dosare penale privind infracțiuni referitoare la protecția animalelor.

În perioada analizată, au fost efectuate 1.217 de acțiuni și controale, fiind emise 19 ordine de plasare în adăpost.

În domeniul rutier, în anul 2024, în județul Cluj au fost înregistrate 1.169 accidente de circulaţie, 194 dintre acestea fiind raportate ca accidente rutiere grave.

În perioada menționată, polițiștii rutieri s-au implicat în activități de prevenire și combatere a tuturor cauzelor generatoare de accidente rutiere, în urma celor 2.680 de acțiuni de control fiind constatate 1.934 de infracțiuni şi aplicate 60.019 sancţiuni contravenționale.

De asemenea, au fost reţinute, în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce 9.509 permise de conducere şi au fost retrase 2.457 de certificate de înmatriculare.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave au fost viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de drum, neacordarea de prioritate vehiculelor și indisciplina pietonilor.

În cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţie 3.1 – sprijinirea eficientei energetice, a gestionării inteligente a energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice inclusiv în clădirile publice şi în clădirile de locuinţe, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj, în parteneriat cu Direcţia Judeţeană de Informaţii Cluj continuă implementarea proiectului „Reabilitare, creșterea eficienței energetice, gestionarea eficientă a energiei la imobile existente corpurile C2 şi C20, modificări interioare, amenajare spații de lucru în pod existent (C2) amenajare incintă și refacere împrejmuire la IPJ Cluj şi DJI Cluj”.

Implementarea acestui proiect va avea ca rezultat atât creșterea calității serviciului polițienesc, cât și o serie de beneficii economice, sociale, asupra mediului, prin economiile făcute. Bugetul proiectului este de 129.613.295 lei, iar 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului vor fi finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).

În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta C5 – Valul Renovării, Axa 2 – Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri publice, operațiunea B.1: Renovarea integrată (consolidare seismică și renovare energetică moderată) a clădirilor publice Apelul de proiecte PNRR/2022/C5/2/B.1/1, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj, în parteneriat cu Primăria municipiului Turda, continuă implementarea proiectului ”RENOVARE ENERGETICĂ APROFUNDATĂ A CLĂDIRII POLIŢIEI MUNICIPIULUI TURDA (co)finanțat din FEN”.

Valoarea maximă eligibilă a proiectului este de 6.690.613 de lei, iar perioada estimată de implementare este de 36 de luni.

În perioada următoare, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj va continua demersurile pentru atingerea principalelor obiective, respectiv dezvoltarea de programe și campanii menite să prevină criminalitatea și reducerea riscului de victimizare, în corelare cu caracteristicile situației operative și creșterea siguranței rutiere, prin prevenirea evenimentelor negative.

foto: arhiva

Lasă un răspuns