gama optic ochelari gherla magazin service dej cluj
locuri de munca iclod fabrica calorifere
salon frizerie gherla ure telefon
feroterm gherla magazin centrala termica instalatii dej cluj asociatia pro vita
bani ghiseu

Facilități fiscale pentru contribuabili. Scutiri de datorii, penalități, dobânzi

OUG 107/2024, cu modificările ulterioare, prevede acordarea de facilități fiscale pentru contribuabili. Procedura se aplică obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.

Cine beneficiază?

Facilitățile fiscale prevăzute de OUG 107/2024 se aplică pentru toate categoriile de debitori: persoane fizice; persoane juridice, de drept public sau privat; asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică; persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale; unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativteritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, astfel
cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

În categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligații bugetare se includ și următorii debitori:
a) debitorii declarați insolvabili, potrivit legii;
b) persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014, sau potrivit Legii nr. 85/2006, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de atragere a răspunderii;
c) debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;
Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi respectarea prevederilor art. I – XVIII din OUG 107/2024 de către debitorul insolvent.
d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv până la data de 6 septembrie 2024;
e) debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligații bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de impunere.

Obligații bugetare principale restante

Prin obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se înțelege:
a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligații bugetare principale restante și obligațiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvență pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe sau a unui program de plată a creanțelor;
b) diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, precum și diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisă și comunicată
până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024, ca urmare a unui control fiscal;
c) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024,
transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.

NU sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
a) obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;
b) obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condițiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.
Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv și obligațiile de plată care, la această dată, se află în situațiile de la lit. a) și b), dacă ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal.
Pentru obligațiile de plată menționate la lit. b) debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor.
În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunţare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.

Prevederile art. I – XVI din OUG nr.107/2024 nu se aplică următoarelor obligații bugetare:
a) care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care încep ulterior acestei date;
b) stabilite prin hotărâri penale definitive;
c) reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare.
Prin notificarea privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare şi prin cererea de anulare, contribuabilii declară pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situaţiile menționate mai sus.

Accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează.

Pentru a beneficia de facilitățile fiscale, debitorii care înregistrează obligații bugetare restante de natura celor anterior menționate, la data depunerii cererii de anulare trebuie să aibă achitate obligațiile bugetare principale și accesoriile aferente acestora. În caz contrar, organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.

Ce facilități se acordă

1. anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv [1];
2. anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Această facilitate se acordă și în cazul corectării erorilor din deconturile de taxă pe valoarea adăugată efectuate potrivit reglementărilor legale în vigoare [2];
3. anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată [3].
4. anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024 [4];
5. anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 şi 2020 [5];
6. anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care eșalonarea la plată acordată potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, a fost finalizată până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 [6];
7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în funcție de cuantumul acestora cuprins în certificatul de atestare fiscală, în cazul debitorilor persoane fizice [7].
Facilitatea menționată la pct. 7 se acordă debitorilor persoane fizice care înregistrează obligaţii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 astfel:
a) Dacă cuantumul obligaţiilor bugetare principale este mai mic de 5.000 lei inclusiv – persoanele fizice pot beneficia de anularea unui procent de 50% din obligaţiile bugetare principale, restante, cu condiția să fie stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) În cazul în care cuantumul obligaţiilor bugetare principale este mai mai mare de 5.000 lei – persoanele fizice pot beneficia de anularea unui procent de 25% din obligaţiile bugetare principale, restante, cu condiția ca acestea să fie stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data
de 25 noiembrie 2024.
Persoanele fizice beneficiază de anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt respectate și condiţiile menționate la lit. a) sau b), după caz.

Pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor în oricare dintre situațiile prezentate anterior, independent sau cumulat, debitorii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
1. toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
2. sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie
2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
3. debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central.
4. debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condițiilor prevăzute de OUG nr. 107/2024, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, altfel nu mai poate beneficia de facilitate.

Pentru facilitatea privind anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pe lângă condițiile de la pct. 2-4, trebuie îndeplinite și următoarele condiții:
– declarația rectificativă este depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
– toate obligațiile bugetare principale individualizate în declarația rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.

Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a OUG 107/2024,
respectiv 6 septembrie 2024, trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
– toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeași lege;
– cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.

Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020, trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) toate obligaţiile bugetare principale individualizate în decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeaşi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sancţiunea decăderii.

Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, sub sancțiunea decăderii.

Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare se depune separat de către persoana fizică, în funcţie de codul de identificare fiscală pe care înregistrează obligaţii bugetare de plată.

Pașii pentru a beneficia de facilități:
I. Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare
a) online, prin intermediul „Spaţiului privat virtual” (SPV);
b) prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV.
Notificarea depusă poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal.

Unde se depune notificarea

Anularea unor obligaţii bugetare se solicită de către debitori, inclusiv de către cei care au notificat organul fiscal, în baza unei cereri de anulare a unor obligaţii bugetare.
Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune separat de către persoana fizică, în funcţie de codul de
identificare fiscală pe care înregistrează obligaţii bugetare de plată.
Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.

II. Cererea de anulare a unor obligații bugetare

Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune:
a) prin intermediul serviciului SPV;
b) prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul „Spaţiu privat virtual” , denumit în continuare SPV.
Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal.
Prin retragerea cererii, debitorul îşi menţine dreptul de a depune o nouă cerere de anulare a unor obligaţii bugetare, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acest sens de OUG 107/2024.
Pentru a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, debitorul poate depune fie o singură cerere pentru toate facilitățile, fie câte o cerere pentru fiecare dintre acestea, conform modelului Cererii.

Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare și a Cererea de anulare a unor obligații bugetare sunt disponibile pe portalul www.anaf.ro, Servicii online – Descărcare declarații electronice.

Mai multe informaţii pot fi obținute prin următoarele modalități: prin participarea la seminare web;
telefonic, prin apelarea Call-center, la numărul 031.403.91.60; la structurile de asistenţă și oferire servicii contribuabili din cadrul unităţilor fiscale teritoriale.

tractari auto gherla dje cluj telefon productie video gherla relcama marketing publicitate adhub

Lasă un răspuns