Învățământul online este pentru mulți alternativa de pierdere de timp, dependență de ecran – deci are o conotație negativă. Pe lângă faptul că a fost o provocare mai dificilă, a fost o oportunitate de învățare pentru foarte mulți profesori, care, din dorința de a creea ore captivante și în vremea pandemiei, au descoperit și au încercat aplicații online.
Învățătoarele de la Liceul Teoretic ”Kemeny Zsigmond” din Gherla au făcut echipă. Au participat la multe cursuri, au împărtășit idei, resurse de învățare. Ele participă de patru ani la concursul internațional ”Digitalis Temahet”- Săptămâna digitală, și au câștigat doi ani la rând premiul pentru diasporă.
Și în acest an sunt pe harta competiției, proiectul din acest an aflându-se în faza de pregătire. https://digitalistemahet.hu/programterkep
Premiile pentru concurs constă din roboței – albinuțe Bee-bot și Blue-bot, roboțelul Blip – care se pot utiliza în procesul de învățământ, chiar de la cele mai fragede vârste. Pe lângă puterea motivațională pe care o au roboții, aceștia ajută la dezvoltarea gândirii algoritmizate, a orientării spațiale, a creativității. Folosindu-i, elevii fac cunoștințe cu bazele programării și a roboticii.
Din dorința de a învăța cât mai multe, un grup de profesori a organizat în noiembrie și un workshop, la care a fost invitat Bajkó Ernő, directorul Logiscool din Harghita. Împreună au creat scene de învățare, cu ajutorul roboților.
Ce fac roboții la ora de literatură? Parcurg drumul eroului principal, ori pășesc pe jetoanele scrise corect, ocolindu-le pe cele greșite. La științe și matematică își pot însuși ușor direcțiile – sus, jos, stânga, dreapta, exersează rezolvarea problemelor matematice, creând drumul roboțeilor.
Roboții sunt prezenți și la activitățile extrașcolare și extracurriculare. De ziua Sfântului Martin, copiii au urmărit secvențele din viața sfântului cu ajutorul roboțelului. De Farsang au adunat pe drumul său recuzitele de carnaval.
Totodată, folosesc și jocuri cu codare unplugged, adică codare fără gadgeturi.
„Participăm la Code Week în fiecare octombrie, la diferite challenge-uri. Credem că activitățile altfel îi motivează pe copii, îi fac deschiși și rezilienți la schimbări. Putem ieși câteodată din tipar, putem fi promotorii schimbării”, spun învățătoarele Fodor Emőke, Juhos Helga și Felszegi Melinda.