taxi gherla telefon
alin tise pnl cluj
pro romania tiberiu baraian pro romania gherla alegeri locale 2020 candidat
feroterm gherla magazin centrala termica instalatii dej cluj stiri pentru viata cabinet veterinar gherla medic telefon locuri de munca sofer gherla mariflor dej cluj angajare
pod somes gherla

Carol Szasz, USR Gherla: despre oportunități, trecut și viitor

În calitate de inginer de drumuri și poduri, Carol Szasz face o analiză a centurii ocolitoare a municipiului Gherla, de la proiect până la implementare și oferă posibilități de dezvoltare ulterioară.

Ar trebui să fie o normalitate ca drumurile naționale să ocolească localitățile. Pentru cine nu știe, istoria Centurii Municipiului Gherla este lungă. Drumul a fost construit inițial în perioada Imperiului Roman, fiind o variantă mai scurtă, care nu necesita construirea a două poduri peste Someșul Mic, în condițiile inexistenței localității actuale. Odată cu dezvoltarea orașului, perioadă când drumurile comerciale traversau obligatoriu prin cetăți, acest traseu nu a mai fost foarte utilizat, dar bună parte din structura lui s-a păstrat (fiindcă romanii făceau lucrări trainice).

În anii comunismului s-a pus problema reamenajării lui, iar în anii 90 s-au realizat primele lucrări. Eram student, în anul 1997, când am avut șansa să realizez practica și să fiu angajat pe perioada verii, la firma care executa lucrările – S.D.P. DEJ. Ce m-a impresionat atunci, în proiect, era un pasaj peste o secțiune a vechiului drum roman, un pod care ar fi permis ca sub el să se poată face vizitarea respectivelor vestigii (https://bit.ly/2EhhaqM).
Proiectul a înaintat greu, fiind abandonat din lipsă de fonduri și preluat de Administrația Naționala a Drumurilor (CNAIR – în prezent), în momentul reabilitării DN 1C, tronsonul Cluj-Napoca – Dej (2006).

Pasajul de punere în valoare a Drumului Roman nu s-a mai realizat – administrația de atunci fiind prea limitată să înțeleagă o astfel de oportunitate și să lupte pentru aceasta.

Dacă pentru unii pare ceva ieșit din comun faptul că Gherla are centură și alte orașe nu (Dej și Beclean de exemplu), țin să precizez că pentru CNAIR, preluarea lucrării a fost o oportunitate nu un mare favor pe care l-ar fi făcut municipiului. Au preluat un proiect, cu lucrări parțial executate, nefiind necesar să mai realizeze exproprieri de ordinul a sute de mii de mp (necesare unei centuri construite de la zero). Au scăpat ieftin, exproprierile necesare (pe întreg lotul Livada- Dej) fiind de 3914mp (cât jumătatea unui teren de fotbal).

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/78190

Totodată, prin amenajarea centurii, CNAIR a scăpat de reabilitarea a 4 poduri, două poduri peste Someșul Mic (cel de la Bunești – reparat  în 2015 și cel de la Băile Băița – care nu a mai fost reabilitat nici până astăzi), unul peste Canalul Morii  (reabilitat abia acum) și unul peste Valea Fizeșului (nereabilitat până în prezent). Au preluat o varianta cu două poduri mici, peste văile Zăpodia și Bunești (parțial realizate la momentul respectiv).

pod somes

Dacă administrația locală ar fi  avut interes și ar fi făcut toate demersurile la vremea construirii centurii, poate am fi avut de la bun început o intersecție giratorie la Băile Băița. Reamintesc că a trebuit să treacă patru ani și să fie câteva victime (din păcate și decese), pentru ca intersecția inițială să fie transformată într-o girație improvizată, pe care o avem și azi. https://www.gherlainfo.ro/sensul-giratoriu-de-la-iesirea-din-gherla-pus-in-functiune/

Nu de bani ducem lipsă în construcția de infrastructură, ci de proiecte bune, realizabile. Știți bine că, încă din perioada de preaderare la UE, au existat fonduri, dar nu am știut să le folosim. De ce? Nu am avut proiectele pregătite.

Nu contestă nimeni necesitatea și utilitatea acesteia, dar sunt convins că se putea mai mult (să avem reabilitate și podurile de pe traseul vechi) și mai bine (fără alunecări de teren care recidivează la 2-3 ani și cu sens giratoriu amenajat corespunzător).

Acum privim spre viitor iar construirea variantei de ocolire Nord-Vest, care să asigure legătura dinspre Dej (DN1C) – Mintiu Gherlii (DJ172F) – Fizeșu Gherlii (DJ 109C), nu trebuie să rămână la nivelul unei schițe în Planul Urbanistic General. Ea ar da posibilitatea degajării traficului actual și, implicit, reducerea timpilor de așteptare la trecerea de nivel existentă, prin devierea tranzitului pe această direcție, în condiții de siguranță și confort (fără timpi de așteptare la barieră).  Totodată, un asemenea proiect ar duce la dezvoltarea economică a zonelor din vecinătatea conexiunilor cu drumurile existente.

Ca inginer de drumuri și poduri, am lucrat la proiectele mai multor variante de ocolire, în diverse stadii. Unele s-au realizat, majoritatea nu. În ce s-au blocat?

–          În lipsa unui management care să poată gestiona exproprieri  pentru sute de mii de mp, cu sute de proprietari, unii neidentificați (asta datorită lipsei datelor de cadastru – lucru inadmisibil într-o țară UE).

–          În lipsa mecanismelor de constrângere a deținătorilor de rețele să răspundă la solicitări privind relocarea de rețele. Avem autostrăzi, aproape finalizate, cu stâlpi de electricitate în mijlocul acestora.

–          În birocrația existentă în ministere pline de oameni incompetenți, angajați pe pile și obligații de partid, cu  situații în care se stă luni de zile pentru o aprobare în cadrul aceluiași minister.

–          În legislație, care de multe ori se contrazice, ducând la blocaje. Dar aleșii noștri au fost prea ocupați să-și dea legi lor, nu să reglementeze aceste aspecte.

–          În corupție și licitații trucate, în care câștigă cine trebuie, cu prețul cel mai mic, iar apoi se solicită fonduri suplimentare.

 Vă las cu o întrebare: sunteți mulțumiți de ce vedeți? Pentru că ceea ce vedeți în jur este rezultatul lui: ”dar ce pot face eu?” merge și așa”,” a furat, dar a și făcut”. În niciun caz nu este vreo mare realizare! Dacă acceptați în continuare răspunsurile astea, o să aveți parte de aceleași dezamăgiri.

Eu vă propun să fiți curajoși și să luptăm împreună pentru a construi un viitor mai bun! În 27 septembrie, prin vot, o să avem această oportunitate.

 

Stradă cu stradă, schimbăm Romania!

facebook Carol Szasz

Dr.Inginer de Căi ferate, drumuri și poduri

Candidat USR PLUS pentru Primăria Mun. Gherla

sus(118)jos(102)

hayak cafenea pub club gherla dej cluj orar program tractari auto gherla dej cluj telefon

Lasă un răspuns