irrom fabrica calorifere iclod fundatura locuri de munca angajare sudor stivuitorist sef schimb dej cluj
gama optic ochelari gherla magazin service dej cluj
angajare sofer transport mobila gherla dej cluj
feroterm gherla magazin centrala termica instalatii dej cluj asociatia pro vita cabinet veterinar gherla medic telefon
mocanita tren turisti maramures valea vaserului gherla

Excursie de vis în Maramureş cu elevii de la liceul Ana Ipătescu, în săptămâna Scoala Altfel – VIDEO

Un grup de elevi de clasa a V-a ai Liceului Teoretic „Ana Ipătescu”, au decis să își petreacă primele trei zile ale săptămânii „Școala, altfel”, într-o excursie în Maramureș.

Organizatorii mobilității școlare din 22-24 mai 2017 au fost profesorii Violeta Retegan, Raluca Borza și Ciprian Câmpean. S-au adăugat Alexandru Retegan și Sergiu, șoferul tare simpatic, care a menținut buna dispoziție a participanţilor.

Înarmați cu toate cele trebuincioase unei astfel de călătorii, în primul rând cu dorința de a vedea lucruri noi și frumoase, luni dimineața am purces la drum. De la Gherla ne-am îndreptat spre Maramureș, către una dintre intrările vestice ale depresiunii.

Cum nu se poate pleca la drum fără să te asiguri că stomacul ți-este pus la cale, prima oprire a fost la restaurantul de pe Dealul Mesteacăn, renumit pentru plăcintele sale crețe. Traseul a continuat pe rama apuseană a munților Oaș și Gutâi.

Un alt popas a fost municipiul Baia Mare, unde elevii s-au bucurat de vizitarea unui parc foarte întins, curat, pe care circulă un trenuleț pe o linie ferată îngustă. Apoi ne-am îndreptat spre Negrești-Oaș, iar de acolo, spre Săpânța.

Drumul a fost din ce în ce mai inedit, pe măsură ce munții se apropiau. Falnică, spre est, ne-a întâmpinat „Creasta Cocoșului”, monument geomorfologic specific munților Gutâi. Am trecut în depresiunea Maramureșului prin pasul Huta-Certeze. Deja relieful a început să devină mai impresionant, culmile rotunjite ale dealurilor maramureșene fiind străjuite la apus de munții vulcanici amintiți înainte, iar la răsărit de Munții Maramureșului, cristalini, mai înalți și abrupți.

Ne-am minunat de cât de aranjate erau casele în Certeze, o vilă lângă alta, curățenie și ordine de neînchipuit, parcă ne aflam pe alte meridiane.

La Săpânța s-a vizitat „Cimitirul vesel”, majoritatea participanților fiind pentru prima dată aici. Impresionați și amuzați de epitafurile hazlii de pe cruci, ne-am îndreptat spre următorul popas, Mănăstirea Peri-Săpânța, cea mai înaltă biserică de lemn din Europa, cu turlele de aproape 80 de metri înălțime.

Însă punctul forte al primei zile de excursie a fost vizitarea Muzeului satului maramureșean din Sighetu Marmației. Case și gospodării, biserici din alte vremuri, sunt o dovadă grăitoare a perpetuării moroșenilor pe aceste meleaguri frumoase, dar ostile în acelasi timp.

Spre seară ne-am cazat pe pensiunea ,,Frații Pașca” din Bârsana. Gazdele au fost deosebit de primitoare, cu camerele decorate în stil rustic maramureșean, iar bucatele alese au fost pur românești.

A doua zi, dis-de-dimineață, cu forțele reîntregite,  am trecut din Valea Izei în Valea Vișeului și ne-am urcat în „Mocăniță”, tren care circulă pe o linie îngustă, de la Vișeul de Sus până la stația Paltin. Am fost încântați de mersul alene al trenului, când pe stânga, când pe dreapta Văii Vaserului, de poticnirile și de haltele obligatorii, pentru alimentarea cu apă și lemne, de muzeul și popasul de la Paltin.

La întoarcere, am vizitat Mănăstirea Bârsana, situată în localitatea omonimă, o bijuterie arhitecturală maramureșeană, un loc plin de liniște și de spiritualitate.

Ultima zi a excursiei a fost dedicată vizitării Complexului turistic Borșa. Cu toate că cerul era destul de înnorat, am urcat cu telescaunele pe platoul situat la 1.400 m altitudine, pe versantul de miazănoapte al Munților Rodnei. Zăpada încă se păstra pe multe petice, privindu-ne cu ochi reci. Nimic nu ne-a oprit să facem o drumeție pe munte până la Cascada Cailor, nici măcar ploaia care cădea tot mai deasă și mai răcoroasă. La coborârea de pe munte am servit prânzul „La Țiți”, un restaurant nou și foarte primitor din orașul Borșa.

În drum spre casă am mai vizitat Mănăstirea Moisei, construită în același stil maramureșean. Ne-am luat la revedere de la Maramureș când am trecut prin Pasul Șetref în județul Bistrița-Năsăud, mulțumiți de toate cele văzute și de emoțiile trăite. Cred că fiecare dintre noi și-a spus în gând „Voi mai veni și altădată în aceste locuri”.

A fost o excursie reușită, în care elevii și profesorii au ajuns să se cunoască mai bine, tinerii au avut ocazia să vadă lucruri, fenomene şi obiceiuri despre care au învățat la școală, în orele de geografie, istorie, religie sau limba română. Au văzut un colț minunat din România, în care tradițiile se păstrează cu adevărat. S-a deschis astfel apetitul pentru cunoaşterea frumuseţilor ţării, foame care va putea fi stăvilită doar prin alte şi alte excursii.

prof. Violeta Retegan

video – filmul excursiei

angajare loc de munca sofer distributie gherla dej cluj fotografi video evenimente nunta botez majorat gherla dej cluj